FAQ |
Kalender |
2016-05-07, 11:30 | #1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
Om man t.ex säljer en domän som privatperson till ett företag så kan man väl skapa en faktura. Eftersom man är privatperson och ej momsregistrerad så blir det noll kronor i momsrutan. För man behöver väl inte använda t.ex frilans finans för att fakturera ett företag om företaget är medveten om att man är privatperson som ställer ut fakturan? Är det rätt uppfattat? Sen kan jag förstå att många företag vill kunna dra av momsen.... |
||
Svara med citat |
2016-05-07, 13:52 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du kan aldrig skapa en faktura, enda du kan skapa är ett kvitto.
|
||
Svara med citat |
2016-05-07, 16:28 | #3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Om du med "privatperson" menar enskild firma så kan du fakturera men annars kan du som vanlig privatperson aldrig skapa en faktura precis som Patrik säger.
2016-05-07, 22:27 | #4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Okej , tack för era svar!
|
||
Svara med citat |
2016-05-09, 12:03 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Du kan fakturera genom bolagskraft eller frilansfinans ( eller liknande tjänster )
|
||
Svara med citat |
2016-05-10, 20:53 | #6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag ser att det har diskuterats tidigare:
http://www.wn.se/t34208.html Jag kan tycka att nedanstående påstående från den länkade tråden verkar (också) rimligt: "Självklart kan du skicka en faktura som privatperson. Både till ett företag eller privatperson. Är någon skyldig dig pengar så är det samma sak som att skriva ett kvitto men att du får in pengarna vid ett senare tillfälle istället. Moms däremot får du inte lägga på som privatperson. Avser fakturan utförande av tjänster eller liknande så ska mottagaren av fakturan dra av för arbetsgivar- och sociala avgift om du inte har F-skatt. " |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|