FAQ |
Kalender |
2012-10-23, 09:25 | #1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej alla!
Jag är ute efter lite tips som har med nättjänster att göra. Webbutveckling är inte bara mitt jobb utan även min hobby, så jag letar efter ett hobbyprojekt att jobba med. Funderade på att bygga en ehandelsplattform ala Tictail men i och med att jag ska börja på en arbetsplats som innebär just att leverera ehandelslösningar så blir detta inte så populärt (om jag lanserar / säljer). Så nu frågar jag er... Vad saknar ni på nätet? Nu begär jag inte att ni ska ge mig heta idéer utan mest ge mig tips på vad ev. befintliga tjänster på nätet har att önska. En idé var att göra en community så som facebook såg ut för 4-5 år sen (dvs innan det började bugga på allvar och blev överkommerciellt och överfullt av femtielvatusen fjortis-appar) men community-spåret känner jag att jag redan provat på och är inte så sugen på mer (om jag skulle lansera när jag är klar så skulle ingen haka på ändå). Funderade även på en Twitter-liknande tjänst, men Twitter fungerar faktiskt bra så där kan jag knappast bidra med något nytt. Varför gör jag detta? Mest för den tekniska utmaningens skull och för att trimma mig själv. Skulle resultatet bli bra så kanske man rent av lanserar skiten :-) Alla tips/tankar är välkomna. |
||
Svara med citat |
2012-10-23, 19:09 | #2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Lite tips:
http://www.sixmonthmba.com/2009/02/999ideas.html http://utvbloggen.se/gratis-affarsideer/ http://www.torefriskopp.se/gratis-affarsideer
2012-10-24, 10:42 | #3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2012-10-24, 14:40 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Se det som en chans att lära dig något nytt (och kul). C/C++ krävs nog inte, Python borde funka finfint.
|
|||
Svara med citat |
2012-10-24, 15:01 | #5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det är just biten kring hur filerna ska distribueras mellan servrarna efter uppladdning som jag inte riktigt är hundra på logiken. Är väl logiken på plats så ska det inte vara alltför svårt att få fram en fungerande prototyp. Min inledande hypotetiska tanke är ett cronjob som körs t.ex. varje kvart på huvudservern och kollar vilka filer som laddats upp och som inte distribuerats till slav-servrarna och sedan skickar dem med ftp eller liknande. Hur låter den tankegången? Eller bör man ha nåt som körs konstant istället för ett cronjob? |
||
Svara med citat |
2012-10-24, 15:02 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det låter som om du bör satsa på något annat
|
|||
Svara med citat |
2012-10-24, 15:12 | #7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
Svara med citat |
2012-10-24, 15:14 | #8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Bygg något som har med ehandel att göra, men som inte konkurrerar med din framtida arbetsgivare. Ett komplement till ehandel, det borde dom till och med uppskatta. |
|||
Svara med citat |
2012-10-24, 15:29 | #9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Exakt vad menar du med "ett komplement till ehandel"?
|
||
Svara med citat |
2012-10-24, 15:31 | #10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
Svara med citat |
Svara |
|