FAQ |
Kalender |
2014-02-19, 10:41 | #1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag är i ett stort behov av personer som testar och ger feedback till mina sajter, både under utveckling och för mindre fortlöpande tester. Jag kan ge lite betalt men vill inte spendera några större summor.
Några exempel jag övervägt: - Använda feedback-tråden här på WN. Bra men inte alltid man får så mycket feedback. Kan också vara känsligt att visa upp projekt i tidiga skeden för potentiella konkurrenter. - Facebook / fråga vänner. Det finns en gräns för hur mycket man får terrorisera sina vänner och jag börjar nog närma mig den. - Anlita några från utlandet. Kan vara prisvärt men jag undrar om inte kulturen skiljer sig såpass mycket att det blir svårt att applicera. Dessutom utvecklar jag mestadels på svenska. - A/B-testa. Ger förvisso riktigt bra resultat men bara på en rullande sida med trafik. Ger inte kvalitativ feedback. Så, hur gör ni? Har ni ett nätverk med "nätpolare" som ni bollar designer och idéer med? Har ni några anställda som löser det? Nu letar jag alltså efter lösningar man kan göra på kontinuerlig basis. |
|||
Svara med citat |
2014-02-19, 11:21 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har 3-4 stycken "nätpolare" där vi hjälper varandra med allt ifrån design, seo till hur knapparna ska se ut på en hemsida.
Det fungerar utmärkt. Jag har provat att be någon annan vän att ge feedback som inte kan internet och hemsidor så bra och då blir feedbacken man får rätt så tokig. Så mitt tips är att skaffa några nätpolare som du kan snacka med på skype. Du kan också ställa upp och ge feedback på deras projekt så får du även lite inspiration. |
|||
Svara med citat |
2014-02-19, 11:42 | #3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag frågar min fru och gör tvärtemot vad hon föreslår. Det brukar bli bäst.
|
|||
Svara med citat |
2014-02-20, 10:16 | #4 | |||
|
||||
Nykomling
|
||||
Svara med citat |
2014-08-26, 18:00 | #5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för tipsen. UsabilityHub kan nog lösa en del, om än kanske inte alla, av det jag söker.
|
|||
Svara med citat |
2014-08-26, 18:08 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har tyvärr inte många IT-intresserade vänner/familj, så att be de testa en etjänst eller liknande brukar ofta ge mig nya idéer. Det är oftast lättast om man bara ger de URLen och sitter brevid medans de pillar runt. Då ser man ifall det är något de "förväntar sig ska fungera på ett visst sätt", osv.
|
|||
Svara med citat |
2014-08-26, 18:29 | #7 | ||
|
|||
Administratör
|
Jag skulle vilja tilägga att det är viktigt att man testar med sin egen målgrupp. Det är inte viktigt att en design är snygg eller användbarvänligheten skapats korrekt enligt metodologi X. Det viktiga är vad designen förmedlar till din målgrupp liksom hur användarvänligheten upplevs hos denna. Kimppas metod är där ofta bättre än att få förslag från andra utvecklare.
Du ska inte be någon som inte kan något om användargränssnitt att rekommendera dig vilken färg du ska ha eller var den viktigaste knappen ska ligga någonstans. Du ska ge dom uppdrag som en besökare har och se hur de tar sig dit och vilka svårigheter som uppkommer på vägen eller hur långt tid det tar att hitta länken/informationen osv. Även deras helhetsupplevelse av webbplatsen är självklart intressant i bredare termer ("snygg", "professionell" osv) Om man sedan behöver ideer hur man löser de uppkomna problemen är det bättre att fråga de som arbetar med det.
Svara |
|
|