FAQ |
Kalender |
2018-01-21, 20:49 | #1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej på er!
Jag skulle gärna vilja spara och se sökningarna som alla våra besökare gör på Flygtid.se. Har sett att det GA erbjuder detta men då är det oftast för sajter som har sökfunktioner som renderar en URL. Typ: Flygtid.se/q=london Men vår sökfunktion skickar ju inte vidare användaren utan ger svaret direkt på sidan. Hur kan man då spara/se dessa sökningar? Har för mig att jag har läst att det går att lösa med Google Tag Manager - och vad jag förstår så lurar man/skapar man då en sökfras i URL:en fast det egentligen inte finns. Men det vill jag undvika och hoppas att det finns någon lösning om hur jag loggar mina sök. Jag vill alltså kunna logga på båda sökfälten och se vad för resmål och flygtider mina användare kör. Väldigt tacksam för svar! Mvh Magnus |
|||
Svara med citat |
2018-01-21, 22:20 | #2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Analytics har ett API du kan komma åt via JavaScript.
|
||
Svara med citat |
2018-01-22, 09:20 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Du kan pusha event till GA så snabbt någon gör en sökning:
https://developers.google.com/analyt...yticsjs/events Kräver lite javascript som lyssnar på sökknappen |
||
Svara med citat |
2018-01-22, 10:07 | #4 | |||
|
||||
Medlem
|
Räcker det inte att bara spara det som står i "från"- och "till"-fälten varje gång en sökning görs, eller måste det gå genom GA?
|
|||
Svara med citat |
2018-01-22, 11:12 | #5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Intressant! Ska kolla upp detta. Tack! |
|||
Svara med citat |
2018-01-22, 11:13 | #6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
||||
Svara med citat |
2018-01-22, 12:14 | #7 | |||
|
||||
Medlem
|
Vet inte hur koden ser ut som beräknar flygtiden och pushar ut den på sidan, men det går nog att spara söket i samma veva som det. Annars kan man använda JS för att lyssna på klick på "Sök"-knappen och sedan skicka det som finns i input-fälten till ett skript som sparar händelsen.
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|