FAQ |
Kalender |
2011-01-11, 17:01 | #1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Hallå Hallå ute i stugorna!
Finns det någon grym proffs där ute som kan hjälpa mig med följande. Jag sålde min 1 vecka gamla Nokia telefon på blocket för några dagar sen för cirka runt 1500kr. Köparen ringde mig idag och var förbannad och sa att displayen på mobilen var trasig och kräver att jag betalar tillbaka alla pengar annars skulle han göra polisanmälan. Jag kan tillägga att mobilen hade kvar plasten på displayen och jag tog även en bild på mobilen när den var påslagen och jag visade även han i webcam att mobilen var hel m.m. Är jag skyldig att betala tillbaka pengarna för mobilen om den gick sönder under leveransen? Eller hur ska jag gå tillväga på bästa sätt? tacksam för svar |
|||
Svara med citat |
2011-01-11, 17:10 | #2 | |||
|
||||
Administratör
|
Du kan ignorera honom helt och hållet. Det är köplagen som gäller, och du har inga skyldigheter att återbetala köparen - förutsatt att du sålde till en privatperson, som en privatperson.
2011-01-11, 17:31 | #3 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2011-01-11, 17:52 | #4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Hur skickade du varan till köparen? Som brev? Paket? Är det via ett försäkrat paket kan han ju vända sig till posten och kräva ersättning - hänvisa dit.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2011-01-11, 17:53 | #5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du kunde kanske förpackat varan lite bättre? Vet ju inte alls hur den skickades men ni borde väl ha varit överens om detta innan. Att varor går sönder i frakt är ju inte helt ovanligt. Polisanmäla dig kan han ju göra oavsett om du gjort fel eller inte.
2011-01-11, 17:57 | #6 | |||
|
||||
Nykomling
|
Mobilen skickades som brev då kartongen var så pass liten att den även går in i brevinkastet. Och jag frågade han om vi skulle köra med rekommenderat brev. Men han ville inte betala extra för det. Och han fick telefonen för 1500kr inkl frakt och det var cirka 650kr mindre än vad jag begärde. Så jag ville inte lägga ut för rekommenderat.
|
|||
Svara med citat |
2011-01-11, 18:19 | #7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Han har ju fått varan. Hänvisa köparen till Posten. Produkten var hel när du skickade den och han har själv valt att den skulle skickas oförsäkrat så det bör vara hans eget ansvar.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2011-01-11, 18:43 | #8 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag håller med Jonny, be honom bara att vända sig till Posten. Eftersom han själv valde att den skulle skickas oförsäkrat.
|
||
Svara med citat |
2011-01-11, 19:42 | #9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vad skulle han anmäla dig för? låt han göra det sedan gör du en polisanmälan tillbaka för falsk tillvitelse och begär även skadestånd för förlorar tid.
Nu tror jag inte polisen följer lagen men skulle dom gjort det så hade han ju åkt dit direkt på det om man går efter vad lagen innebär. Deras standard agerande är att lägga allt på hög och sedan lägga ner det, men är inget du behöver acceptera för att sådana beslut kan överklagas. Allt handlar hur mycket fritid du har och om du vill statuera exempel. Senast redigerad av patrikweb den 2011-01-11 klockan 19:45 |
||
Svara med citat |
2011-01-11, 20:54 | #10 | |||
|
||||
Nykomling
|
Tack för alla svar och råd jag har fått ifrån er
|
|||
Svara med citat |
Svara |