FAQ |
Kalender |
2008-09-24, 11:37 | #1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Den senaste ATFen som handlar om "way.se" tycker jag är förbaskat märklig.
Inte alls att begäran ogillades och överlåtelsebegäran avslogs, men tvistelösarens argument är uppåt väggarna! "Way" får väl för sjutton gubbar anses vara "common knowledge" för vad "generic domains" handlar om, eller ska det vara tvunget att skriva i ett ATF-svar att det betyder väg på engelska för att tvistelösaren skall förstå och ta hänsyn till det? När man sedan läser om hela händelseförloppet i ATFen blir jag bara förbannad över dessa Reversed Domain Name Hijackings (tycker inte att "omvänd domännamnskapning" låter lika bra) som tillåts. Har du inte läst eländet tycker jag absolut att du ska göra det! WAY.SE Bara för att wn indexerar så bra i sökmotorerna så upprepar jag mig i vanlig ordning: "Det behövs en förändring hos .SE/IIS/NIC.SE/NIC-SE vad gäller tvister!" ..sen är det ju intressant av en annan anledning att det är en av personerna bakom snapbacktjänsten Catch.info som är svaranden i tvisten. |
|||
Svara med citat |
2008-09-24, 11:54 | #2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
hmm lite luddig motivering
|
||
Svara med citat |
2008-09-24, 13:15 | #3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Peter, du tänker rätt men uttrycker dig fel.
Det är inget fel på tvistelösningen i det här fallet. Tvistelösaren försöker vara så tydlig som möjligt, sin juridiska bakgrund till trots, och utfallet av ATF:en är helt korrekt. Det som däremot är väldigt anmärkningsvärt är den svarande och kopplingen till catch.info. Men det är en separat fråga som, mig veterligen, .SE är varse om. |
|||
Svara med citat |
2008-09-24, 13:19 | #4 | ||
|
|||
|
Är det våran österrrikiske snappare som varit i farten?
|
||
Svara med citat |
2008-09-24, 13:41 | #5 | |||
|
||||
|
Nej det kan väl aldrig vara han inte, domänerna i referenslistan var ju inte alls hans egna utan tillhörde kunder. *host*
|
|||
Svara med citat |
2008-09-24, 14:31 | #6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Var i planerna på att köpa denna domän.
Jag tycker domen är rätt. Hade själv tänkt starta en webbplats inom resor. Företaget heter ju Way Group och inte bara Way. |
||
Svara med citat |
2008-09-24, 16:02 | #7 | |||
|
||||
|
@JonathanS - det händer mig ofta - att jag inte får fram i ord vad jag tycker och tänker.., men jag anser att det banne mig inte ska gå till ATF under dessa förhållanden - risken är trots allt för stor att det kommer en Monique Wadsted eller annan rabiat tvistlösare som tycker "..men va fan det är väl klart att dom ska få way.se.."
"way" ÄR ett generiskt ord - och på samma sätt som med förkortningar ska ingen kunna göra anspråk på dem genom att ange halvdana liknelser med företagsnamn eller varumärken - att sedan dessutom ta upp att innehavaren inte vill sälja domänen till dem som en orsak till att ta det till ATF - tycker jag det borde utdömas spöstraff för.. Sen beträffande Catch.info - så visst är det en av två företrädare (Albert W och Christoph U är de 2 jag haft kontakt med på Catch.info). Huruvida domänen registrerats temporärt på Catch.infos företrädare som platshållare åt den egentlige registranten - har jag däremot ingen aning om, däremot vet jag säkert att det är så de snappar - genom att regga på sig själva och sen överlåta på registranten - så det blir ju lungt sagt dyrare än vad man tänkt sig. Sen har jag domännamn snappade genom deras omsorg som fortfarande ligger hos dem (med besked att överlåtelse är på gång) - den äldsta reggades 10/8...man får väl hoppas att den förs över innan det är dags att betala förnyelse iaf.. |
|||
Svara med citat |
2008-09-24, 16:28 | #8 | |||
|
||||
|
Är alla domäner som betyder någonting på något språk att betrakta som deskriptiva och generiska i Sverige?
Jag tycker också att tvistelösarna fattade rätt beslut här. Men jag vet inte om jag tycker att en ATF bör diskvalificera direkt bara därför att domänen betyder någonting på ett utländskt språk. Oavsett vilket så borde man sätta upp regler för vad som gäller. Om även utländska ord är att betrakta som deskriptiva så måste man sätta gränsen någonstans. Svenska, engelska, spanska, tyska och franska kanske? Vad säger ni som Kiswahili och andra Bantuspråk? Som sagt, IIS borde klargöra vad som gäller... Tillsvidare så tycker att tvistelösarna gör rätt som inte endast dömer på grunder av att domänen är ett engelskt ord. |
|||
Svara med citat |
2008-09-24, 16:33 | #9 | ||
|
|||
Medlem
|
Fast om man går in på sidan way.se så står det på den att domänen är till salu. Så projektet med rådgivning inom "life coaching" verkar gå trögt.
|
||
Svara med citat |
2008-09-24, 17:23 | #10 | |||
|
||||
|
Citat:
Historien visar.. http://www.iis.se/docs/beslut_mastery.pdf http://www.iis.se/docs/beslut_baltic.pdf http://www.iis.se/docs/beslut_private.pdf http://www.iis.se/docs/beslut_lifesciencejobs.pdf http://www.iis.se/docs/beslut_bootsno7.pdf http://www.iis.se/docs/beslut_dontdrinkanddrive.pdf att besluten varit som vanligt spretiga när det gäller engelska ord i .se-domäner, men det jag saknar mest såväl hos .SE som i tvistlösarnas beslut är differensiering mellan varumärken och domännamn. I nuläget tror sig alla veta bäst och innehavare hotas till höger och vänster om att överlåta sitt domännamn ...annars minsann! Och för att upprepa mig själv som så många gånger förr: Domäner och varumärken är INTE samma sak - det ena ger inte naturlig rätt till det andra och det är INTE varumärkesintrång att registrera ett ledigt domännamn under exempelvis .SE - Varumärkesintrång kan endast ske om du på adressen erbjuder produkter eller tjänster under ett kännetecken som är inmutat av annan namn/varumärkesinnehavare (eller leder trafik till konkurrerande verksamheter). Men .SE MÅSTE jobba på att göra regelverket mycket tydligare såväl för kunder som för tvistelösare.. @petlin - Jo men det där är ju en vanlig SEDO-sida som per default har "till salu". oavsett så är väl "ALLT" på internet till salu - om priset är rätt - hur etablerat det än är.. Men det är ju jämförbart med beskrivningen av Name Navigation från Braun-tvisten i Mars i år: Citat:
Men så länge inte en tvistelösare ser skillnad på en domän som dumpats i ett PPC-program och utvecklad sida - så sitter vi där vi gör.. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|