Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


moms tillbaka

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-02-17, 08:49 #1
Red71 Red71 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 102
Red71 Red71 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 102
Standard moms tillbaka

Hej!
En kompis har gjort inkomster momsfritt från euland (adsense) och det är de enda inkomsterna, sedan har han gjort avdrag för b la webbhotell (han har enskild firma). Han får tillbaka 500:- från momsdeklarationen.

Nu till frågan, han använder nåt gratis bokföringsprog, tror det hette firmabok, men hur bokför han momsen som kommer tillbaka?
Jag kan förklara närmare om det kommer frågor om vad han menar.

Han får alltså in 500:- som skall gå in på företagskontot men hur bokför han det?
Mvh m
Red71 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-17, 09:34 #2
altruixms avatar
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 629
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
altruixms avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 629
Bokföra moms som kommer tillbaka? Pengarna stannar väl på skattekontot dvs det blir ett överskott på skattekontot fram tills dess att Skatteverket justerar beloppen och gör en automatisk utbetalning?
altruixm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-17, 11:34 #3
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Så här kanske om kontot 1650 används:

Konto Benämning Debet Kredit
2012 Egna skatter 500
1650 Momsfordran - - - 500

Men jag förespråkar att det privata skattekontot inte blandas in i bokföringen för EF.
Man kan när man betalar f-skatt och bokför momsen för en period bokföra det mot eget kapital/eget uttag. Sedan betalar du skatten privat och när du får tillbaka pengar måste du inte ta ut dem eller bokföra dem på något sätt.

Senast redigerad av Erik Stenman den 2014-02-17 klockan 11:37
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-17, 11:52 #4
Red71 Red71 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 102
Red71 Red71 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 102
Tackar för svaren,
Han fick momspengarna utbetalade till sig för några veckor sedan, men om man tittar på årets bokföring finns inget att bokföra in tillbakabetalad moms.( jag skall titta på dom möjligheter du beskrev Erik S, vet inte hur hans program ser ut än.)
Då han avslutade 2013:s bokslut hade inte momspengarna återbetalats varpå då programmet överförde kontona från 2013 till nya året så saknades pengarna på kontot.

Men som sagt jag skall kika hur det ser ut på hans bokfprog.
Tackar för hjälpen.
Mvh M
Red71 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-17, 13:41 #5
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
I slutet av året/redovisningsperioden så brukar man föra över beloppet på alla momskonton till ett särskilt bokföringskonto för moms. Sedan när man får tillbaka momsen så debiterar/krediterar du det kontot beroende på om du har en momsfodran eller en momsskuld.

Om jag förstår ditt senaste svar korrekt så är det som det skall vara. Ett belopp finns kvar nu på ett bokföringskonto för momsfodran 2014 och när pengarna återbetalas så krediteras det kontot på 500 Sek och bankkonto debiteras 500 Sek.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-17, 13:58 #6
Red71 Red71 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 102
Red71 Red71 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 102
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
I slutet av året/redovisningsperioden så brukar man föra över beloppet på alla momskonton till ett särskilt bokföringskonto för moms. Sedan när man får tillbaka momsen så debiterar/krediterar du det kontot beroende på om du har en momsfodran eller en momsskuld.

Om jag förstår ditt senaste svar korrekt så är det som det skall vara. Ett belopp finns kvar nu på ett bokföringskonto för momsfodran 2014 och när pengarna återbetalas så krediteras det kontot på 500 Sek och bankkonto debiteras 500 Sek.
Aha, mkt bra förklarat. Tackar så mkt, då ska jag leta efter det, åker dit ikväll o kikar.

Mvh M
Red71 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-17, 14:52 #7
Red71 Red71 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 102
Red71 Red71 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 102
Hej!

Jag blev tvungen att ringa honom, han hittade där det stod:
Justering:Utbokning momstillgång

Och det fungerade som du sade Erik,så det var kanon. Siffrorna från momsen kom fram automatiskt och programmet lade in det som det skulle.

Men....programmet menade att summan inte skall läggas till i kassan på hans konto. Så om han hade 15000:- på kontot så tycker han att det nu borde vara 15500:-. Men det gick inte att lägga till så. ( svårt att ta sånt här via telefon)

Han får ju utbetalat från skatteverket till sitt "privata" konto och vill sedan föra tillbaka dom 500:- till "företags" kontot. Och därmed att det stämmer med bokföringen.

/M
Red71 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017