FAQ |
Kalender |
2005-02-18, 14:41 | #1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Outsourcing är vanligt, titta bara på alla storföretags helpdeskar som ligger i Indien. Såg ni som jag reportaget på tv häromveckan om hur indier fick lära sig att prata engelska med australiensk dialekt och lära sig australiensk kultur och uttryck. Att som indier föreställa sig vara australienare för att uppringaren inte skall bli sur att jobben har flyttats utomlands
|
||
Svara med citat |
2005-02-18, 14:48 | #2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2005-02-18, 14:51 | #3 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
"Globalization" är i mina ögon en mycket positiv sak som förhoppningsvis kommer sporra många lata i västvärlden att inte leva på andra, utan ta sitt förnuft till fånga och göra nåt vettigt på dagarna. Jag tycker det är jättekul att ett indiskt callcenter kommit så sånt så att det kan konkurera på den globala marknaden! Vi internet-entreprenörer med ideer borde skratta oss lyckliga att indierna bara är ett mail bort, värre är det ju för andra industrier. Det är ju oftast dyr arbetskraft som gör att inte bra ideer omsätts till produkter och tjänster. Thomas
2005-02-18, 14:51 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Australienska vet jag inte, men amerikanska utbilar dom indier i, vilket dom bl.a visat på 60 minutes om jag inte minns fel
|
|||
Svara med citat |
2005-02-18, 15:05 | #5 | ||
|
|||
Guest
|
Citat:
Blev lite OT... |
||
Svara med citat |
2005-02-18, 15:32 | #6 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Citat:
Min ytterst personliga åsikt Thomas
2005-02-18, 19:43 | #7 | ||
|
|||
VIP
|
Citat:
Den alternativa utvecklingen är väl att det kommer jämna ut välfärden i världen och ge alla samma möjlighet till framgång oavsett vart vi bor. Att försöka stoppa det genom nya lagar (förekommit i vissa delstater i USA) har visat sig vara väldigt destruktivt. Intressant tråd för övrigt! Jag håller just nu på att skriva en magisteruppsats om just problemen och riskerna med outsourcing och vi koncentrerar oss speciellt på tjänster som RentACoder.com m.fl. Alltså outsourcing som passar för de mindre företagen. Enligt den litteratur jag har hunnit läsa om området hittills så är en av fördelarna med outsourcing till Indien just att de är mer kompetenta än programmerare i väst. De har ofta bättre utbildning och är villigare att jobba hårdare. Alltså det handlar inte bara om lägre priser, kvaliten är ofta högre. |
||
Svara med citat |
2005-02-18, 20:25 | #8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
jag såg också det ett program om indier och australienare för en tid sedan.. antagligen programmet som hedberg nämnde i början.. fördelarna var väl som sagt att det gick att göra billigare. men några av problemen de tog upp i programmet var väl också att folk som blev bemötta av indier i telefonen i många fall hade svårt att förstå dem samt att kvalitén ansågs lägre av de som ringde samt att de såg ner på företaget eftersom de outsourcat jobb bort från australien. resultatet var att de som utnyttjade tjänsten blev mer missnöjda eftersom de fick ett "budgetintryck" av supporten.
Svara med citat |
2005-02-18, 21:06 | #9 | |||
|
||||
VIP
|
Citat:
Vi har jobbat mycket med indier och mitt intryck är att dem behöver bli tillsagda EXAKT vad som ska göras samt du måste även tänka "frammåt" och "bakåt" - vad som kan hända. Annars sitter du i klistret. Det är inte lätt att ha indisk arbetskraft för kulturen är så otroligt annorlunda. I många fall krävs att du redan är en duktig programmerare eller har mkt kunskap om exakt vad du vill få ut, för annars klarar dem inte av det. Vi i väst tänker ofta mer i samma termer, och kan jobba mer på egen hand. Efter många år av kolonialstyre så är många av indierna vana att vara undergivna och göra bara precis vad dem blir tillsagda, verken mer eller mindre Detta leder ofta till problem. Jag tycker dock globaliseringen är underbart bra. Men det är inte "lätt" och "jättebra" bara för att dem råkar vara billigare. Sedan har priserna för arbetskraft börjat galoppera i Indien de senaste åren och månaderna. Glöm inte att även titta på Östeuropa, typ Ryssland, Ukraina, de baltiska staterna etc. Där finns mkt duktiga killar också som ofta kan jobba mer självständigt Jag undviker i möjligaste mån att jobba med indier, för att jobba med indier innebär alltid problem. Det är inte som att jobba med svenskar, det blir ALLTID problem nästa, hur förutseende man än försöker vara. Detta är dock min ytterst personliga åsikt Det bästa om man ska jobba med indier är att ha någon europe som är PÅ PLATS och basar över dem! Det behövs, tro mig |
|||
Svara med citat |
2005-02-18, 21:12 | #10 | |||
|
||||
VIP
|
Citat:
Som entreprenör måste man tänka på många faktorer och faktorn "hur många som blir arbetslösa i sverige" pga mitt agerande finns aldrig i åtanke. Folk får läsa sig anpassa sig helt enkel.. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|