Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Globalisering / Outsourcing

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-18, 14:41 #1
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Outsourcing är vanligt, titta bara på alla storföretags helpdeskar som ligger i Indien. Såg ni som jag reportaget på tv häromveckan om hur indier fick lära sig att prata engelska med australiensk dialekt och lära sig australiensk kultur och uttryck. Att som indier föreställa sig vara australienare för att uppringaren inte skall bli sur att jobben har flyttats utomlands
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-18, 14:48 #2
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2003
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Originally posted by hedberg@Feb 18 2005, 14:41
hur indier fick lära sig att prata engelska med australiensk dialekt och lära sig australiensk kultur och uttryck. Att som indier föreställa sig vara australienare för att uppringaren inte skall bli sur att jobben har flyttats utomlands
Jag tvivlar på att man kan få en indier att prata flytande australienska utan brytning
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-18, 14:51 #3
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Administratör
Thomass avatar

Citat:
Originally posted by hedberg@Feb 18 2005, 13:41
Att som indier föreställa sig vara australienare för att uppringaren inte skall bli sur att jobben har flyttats utomlands
Hehe det skulle jag vilja höra

"Globalization" är i mina ögon en mycket positiv sak som förhoppningsvis kommer sporra många lata i västvärlden att inte leva på andra, utan ta sitt förnuft till fånga och göra nåt vettigt på dagarna.

Jag tycker det är jättekul att ett indiskt callcenter kommit så sånt så att det kan konkurera på den globala marknaden!

Vi internet-entreprenörer med ideer borde skratta oss lyckliga att indierna bara är ett mail bort, värre är det ju för andra industrier. Det är ju oftast dyr arbetskraft som gör att inte bra ideer omsätts till produkter och tjänster.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-18, 14:51 #4
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Joels avatar

Australienska vet jag inte, men amerikanska utbilar dom indier i, vilket dom bl.a visat på 60 minutes om jag inte minns fel
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-18, 15:05 #5
Tobab
Guest

Tobab
Guest

Citat:
Originally posted by Thomas@Feb 18 2005, 14:51
Vi internet-entreprenörer med ideer borde skratta oss lyckliga att indierna bara är ett mail bort, värre är det ju för andra industrier. Det är ju oftast dyr arbetskraft som gör att inte bra ideer omsätts till produkter och tjänster.
Problemet med globaliseringen är ju att det inte är samma villkor. Företagare som bara ser till pengar anställer ju hellre programmerare i Indien och de i Sverige blir arbetslösa.

Blev lite OT...
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-18, 15:32 #6
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

Citat:
Problemet med globaliseringen är ju att det inte är samma villkor.
Om Shankar i indien kan tänka sig att avstå från storbilds-tv'n och oxfile'n, men ändå är bra på att programmera eller svara i telefon. Vad säger då att inte han skall göra jobbet? Shankar kan ju inte avsäga sig jobbet pga att han tycker synd om Arne i Sverige som också är duktig men Arne's 5-rumslägenhet är dyrare i drift än Shankar's hydda.

Citat:
Företagare som bara ser till pengar anställer ju hellre programmerare i Indien och de i Sverige blir arbetslösa.
Jo men tänker man så blir man ju inte långvarit i branschen, tänker man bara på pengar så brukar ju kvalitén minska. Det är ju kvalitén ställt mot kostnaden som avgör om det är prisvärt, och normalt ökar ju priser i takt med kvalitén och Shankar levene tenderar ju till att bli dyrare i takt med framgången. Vi lever ju i en tid där det finns U & I länder, våra barn's barn kanske skrattar åt vårt tänkade för 2090 är kanske Shankar & Arne är med i samma fackförening. (Global Callcenter Union) .

Min ytterst personliga åsikt

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-18, 19:43 #7
Johan Johan är inte uppkopplad
VIP

Johan Johan är inte uppkopplad
VIP

Citat:
Originally posted by T.Å@Feb 18 2005, 15:05
Problemet med globaliseringen är ju att det inte är samma villkor. Företagare som bara ser till pengar anställer ju hellre programmerare i Indien och de i Sverige blir arbetslösa.

Blev lite OT...
Det är en ganska kortsiktig och enkelspårig åsikt. Många anser att globalisering kan hjälpa oss i västvärlden att istället lyfta oss till en högre nivå och slippa ägna oss åt "enklare" grovjobb som programmering, testning, dokumentering osv. De enda som kommer förlora på det är tröga människor som inte vill anpassa sig. I alla fall är det den åsikten framstående i mycket av litteraturen kring outsourcing (det är inte min personliga åsikt ).

Den alternativa utvecklingen är väl att det kommer jämna ut välfärden i världen och ge alla samma möjlighet till framgång oavsett vart vi bor. Att försöka stoppa det genom nya lagar (förekommit i vissa delstater i USA) har visat sig vara väldigt destruktivt.

Intressant tråd för övrigt! Jag håller just nu på att skriva en magisteruppsats om just problemen och riskerna med outsourcing och vi koncentrerar oss speciellt på tjänster som RentACoder.com m.fl. Alltså outsourcing som passar för de mindre företagen.

Enligt den litteratur jag har hunnit läsa om området hittills så är en av fördelarna med outsourcing till Indien just att de är mer kompetenta än programmerare i väst. De har ofta bättre utbildning och är villigare att jobba hårdare. Alltså det handlar inte bara om lägre priser, kvaliten är ofta högre.
Johan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-18, 20:25 #8
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by Johan@Feb 18 2005, 18:43
Enligt den litteratur jag har hunnit läsa om området hittills så är en av fördelarna med outsourcing till Indien just att de är mer kompetenta än programmerare i väst. De har ofta bättre utbildning och är villigare att jobba hårdare. Alltså det handlar inte bara om lägre priser, kvaliten är ofta högre.
bättre än oss i väst? skaffa ny litteratur.. hmpf

jag såg också det ett program om indier och australienare för en tid sedan.. antagligen programmet som hedberg nämnde i början..

fördelarna var väl som sagt att det gick att göra billigare. men några av problemen de tog upp i programmet var väl också att folk som blev bemötta av indier i telefonen i många fall hade svårt att förstå dem samt att kvalitén ansågs lägre av de som ringde samt att de såg ner på företaget eftersom de outsourcat jobb bort från australien. resultatet var att de som utnyttjade tjänsten blev mer missnöjda eftersom de fick ett "budgetintryck" av supporten.
Oläst 2005-02-18, 21:06 #9
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: Nov 2004
VIP
Macckes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av marcuss
Citat:
Ursprungligen postat av Johan
bättre än oss i väst? skaffa ny litteratur.. hmpf

jag såg också det ett program om indier och australienare för en tid sedan.. antagligen programmet som hedberg nämnde i början..

fördelarna var väl som sagt att det gick att göra billigare. men några av problemen de tog upp i programmet var väl också att folk som blev bemötta av indier i telefonen i många fall hade svårt att förstå dem samt att kvalitén ansågs lägre av de som ringde samt att de såg ner på företaget eftersom de outsourcat jobb bort från australien. resultatet var att de som utnyttjade tjänsten blev mer missnöjda eftersom de fick ett "budgetintryck" av supporten.
Alltså, kom inte och säg att indier är mer kompetenta än dem i väst, för det stämmer INTE!
Vi har jobbat mycket med indier och mitt intryck är att dem behöver bli tillsagda EXAKT vad som ska göras samt du måste även tänka "frammåt" och "bakåt" - vad som kan hända. Annars sitter du i klistret. Det är inte lätt att ha indisk arbetskraft för kulturen är så otroligt annorlunda.

I många fall krävs att du redan är en duktig programmerare eller har mkt kunskap om exakt vad du vill få ut, för annars klarar dem inte av det. Vi i väst tänker ofta mer i samma termer, och kan jobba mer på egen hand. Efter många år av kolonialstyre så är många av indierna vana att vara undergivna och göra bara precis vad dem blir tillsagda, verken mer eller mindre Detta leder ofta till problem.

Jag tycker dock globaliseringen är underbart bra. Men det är inte "lätt" och "jättebra" bara för att dem råkar vara billigare. Sedan har priserna för arbetskraft börjat galoppera i Indien de senaste åren och månaderna.

Glöm inte att även titta på Östeuropa, typ Ryssland, Ukraina, de baltiska staterna etc. Där finns mkt duktiga killar också som ofta kan jobba mer självständigt

Jag undviker i möjligaste mån att jobba med indier, för att jobba med indier innebär alltid problem. Det är inte som att jobba med svenskar, det blir ALLTID problem nästa, hur förutseende man än försöker vara. Detta är dock min ytterst personliga åsikt

Det bästa om man ska jobba med indier är att ha någon europe som är PÅ PLATS och basar över dem! Det behövs, tro mig
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-18, 21:12 #10
Macckes avatar
VIP

VIP
Macckes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av T.Å
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas

Blev lite OT...
Alltså, företag drivs för att vara vinstgivande. Man måste mininmera sina utgifter för andra gör det. Klara man inte av att ha en bra balans där så blir man utslagen av spelare som är bättre på att hantera kostnader/utgifter.

Som entreprenör måste man tänka på många faktorer och faktorn "hur många som blir arbetslösa i sverige" pga mitt agerande finns aldrig i åtanke. Folk får läsa sig anpassa sig helt enkel..
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017