FAQ |
Kalender |
2009-12-28, 11:32 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej.
Jag har gjort en del jobb åt ett utländskt företag som jag fakturerar utan moms då de är utanför EU (har kollat med Skatteverket så den här biten gör jag rätt). Eftersom företaget i fråga inte betalar någon moms i Sverige så funderar jag på vad som gäller då jag köper inventarier mm för dessa pengar. I normala fall så kvittar jag ju momsen mot all försäljning i Sverige, men vad händer nu? Det finns ju ingen moms att kvitta mot? Blir jag momsskyldig för den moms som företaget i fråga inte betalar i Sverige eller kan jag fortsätta göra mina avdrag som vanligt och Skatteverket i slutändan blir skyldig mig den moms som jag inte fakturerar? Ex. Jag säljer en tjänst för 10.000 och fakturerar det utan moms (dvs. 10.000). Därefter köper jag en produkt i Sverige för 10.000 + moms. Vad gäller? Året går mot sitt slut och jag skulle gärna vilja få ordning på det här inom snart framtid. Tänkte ringa skatteverket och kolla men tar en vända här först då det verkar finnas gott om kunniga i forumet. Mvh, Pierre |
||
Svara med citat |
2009-12-28, 11:54 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ungefär som du säger. Vid export, som är då momsfri, får du fortfarande göra avdrag för ingående moms. Antingen månadsvis, kvartalsvis, eller en gång om året. Upp till dig hur du har din redovisning uppsatt. Om du redovisar en gång om året, kommer det på din skattedeklaration, där ingående moms kommer vara större än utgående och du får tillbaka mellanskillnaden.
|
||
Svara med citat |
2009-12-28, 12:47 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Tackar. Då var det ungefär som jag misstänkte! //P |
||
Svara med citat |