Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Enskild firma som har två helt skilda typer av sysslor

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-12-01, 21:11 #1
Stahla Stahla är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 119
Stahla Stahla är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 119
Standard Enskild firma som har två helt skilda typer av sysslor

Hejsan!

Tänkte fråga lite om råd här vad som är att föredra, som jag har förstått det så kan man bara ha en enskild firma. Och därför så söker jag bästa lösningen på min fundering. Har tänkt att även kolla med skatteverket/bolagsverket för hur det bör gå till.

Har nu haft en enskild firma i snart ett år som är en webbyrå vid sidan av mitt vanliga arbete. Nu efter nyår så är tanken att jag ska gå över till att jobba med webbyrån på heltid och sedan hyra ut mig själv lite extra. Saken är att det jag hyr ut mig som är en helt annan inriktning än webbprogrammering.

Så då var min första tanken att jag kunde ha två enskilda firmor ena där jag hyrde ut mig till ett par olika företag (har några som vill det nämligen och föredrar att inte anställa för några timmar varje månad) och att skapa två olika AB:n är inte aktuellt ännu.

Jag antar att det finns några olika lösningar på den här funderingen och tänkte därför fråga er kunniga där ute hur ni skulle ha gjort för att lösa det hela smidigast? Helst vill man ju att delarna ska ha olika namn eller vara lite skilda när folk kollar upp bolaget eventuellt då det är två helt olika inriktningar.
Stahla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-02, 09:17 #2
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Ja du kan registrera inom olika verksamheter hos Bolagsverket. Sedan har du lämpligvis två olika hemsidor för de båda verksamheterna.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-02, 10:01 #3
Red71 Red71 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 102
Red71 Red71 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 102
Jag ställde samma fråga för ett tag sedan och fick ett bra svar av Conny.

ConnyW svarade:
Jodå, jag har en bekant som har 3 eller 4 olika enskilda firmor med olika namn på firmorna. Bolagsverket skiljer ut dem genom att lägga på en extra sifferserie på slutet:

så att en enskild firmas "orgnr" kan se ut så här:

19 741231-1234 001 Firma Tartaren Desire
19 741231-1234 002 Firma Tartaren Exposure
19 741231-1234 003 Firma Webbhantverkarna
19 741231-1234 004 Firma Plattsättarna

Det är dock samma skattemässiga hurvudperson som är privatpersonen 741231-1234, man kan i bokföringen köra allt på samma verifikationsserie eller ha olika verifikationsserier för de olika firmorna.


Mvh M
Red71 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017