Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Godkänna villkor via nätet eller email

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-05-10, 22:06 #1
Matsaki Matsaki är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 240
Matsaki Matsaki är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 240
Jag har googlat och kikat runt här, men inte hittat något bra svar.

Om jag säljer en kurs på nätet (observera, ej vara eller tjänst) så har min advokat sagt att det inte finns några lagar om ångerrätt osv. utan jag kan i princip skriva vad jag vill i avtalet, och det är upp till kunden om han / hon godkänner det eller inte.

Det var inte frågan egentligen, utan följande: Kunden / elev klickar i en ruta att han / hon godkänner villkoren för betalning osv. Anmälan till kursen är bindande.

Nu har jag råkat ut för en elev som efter mycket mail och telefonsamtal ändrat sig och påstår att det kanske inte är han som anmält sig utan en kompis gjorde anmälan (det är solklart att han ångrat sig). Vid anmälan registrerar jag eleven IP adress, och jag kan klart se att hans andra email kommer från samma IP adress. Men frågan är ju hur det funkar i en bevisningsfråga om det skulle bli en tvist? Vem har bevisbördan osv.?

Detta borde ju vara ett vanligt problem nu när man kan boka och beställa allt via nätet. Så jag hoppas någon har mer erfarenhet på detta område.
Matsaki är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-11, 06:35 #2
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Hans kompis kan ju haft tillgång till datorn; det är inte helt omöjligt, men han bäddar ju för att hans kompis kan anmälas för Urkundsförfalskning, vilket inte är så smart :P
Och bara för att det är samma IP behöver inte betyda så mkt; killen kan ju sitta i ett bibliotek eller skola;typ. Kanske inte alltid realistiskt men ändå.

Förlorar du mycket på att släppa allt?
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-11, 11:31 #3
Matsaki Matsaki är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 240
Matsaki Matsaki är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 240
Nja vad jag förstår så om det är hans dator, så har han ansvaret för den med. Sen visst han kan ju sitta på ett bibliotek osv. Men jag tror att vid en tvist, och jag har bevisen att anmälan och alla emails kommer från samma IP. Så är det hans sak att bevisa något annat.

Ja det är mycket pengar. Över 14.000
Matsaki är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-11, 12:45 #4
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Om frågan är relaterat till ett verkligt fall, vill du verkligen ha den stämpeln, att du "tvingar" dit folk, just eftersom du ju rent juridiskt inte Kan bevisa att det faktiskt är han som anmält sig, ska du dra det så långt som till en polisanmälan ? det är dömt att misslyckas och det enda du får ut av det är badwill.

Men sen tycker jag det verkar konstigt att man inte har någon typ av ångerrätt, men för alla inblandade parter borde väl det lämpligaste vara att avtalet "sluts" när kursen är betald ? Då kan det aldrig bli något snack.

Är det en populär kurs har du väl inga problem att fylla den platsen, om inte, så är ju risken stor att en sån sak dels ger För mycket badwill, och kanske att du står där med 3 deltagare varav 1 inte vill vara där...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-12, 08:12 #5
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Bäst goodwill får du ju om du bara släpper det hela.

Enligt distansköpslagen borde man ha ångerrätt.

Blir det en tvist borde din kund antingen betala, eller polisanmäla sin kompis för urkundsförfalskning.

Ett tips inför framtiden är väl att låta kunden avboka fram till 7 dagar innan kursstart, och att man då får tillbaka 95% av beloppet eller nåt.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-12, 09:16 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag har en känsla av att kunden i det här fallet faktiskt har ångerrätt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-12, 10:55 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Kunden har ångerrätt enligt distansavtalslagen. Undantaget är om tjänsten redan har påbörjats, eller om varan anskaffats och anpassats särskilt efter kundens önskemål.

Vad är det för jurist du rådfrågat Matsaki? Jag har aldrig hört talas om någonting som varken är vara eller tjänst.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-20, 14:23 #8
Matsaki Matsaki är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 240
Matsaki Matsaki är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 240
Nej ingen ångerrätt gäller enligt lag. Avtalsrätten däremot i det här fallet vilket innebär att du godkänner det som står i avtalet. Detta enligt både min advokat och konsumentverket. Det är samma som när du köper tex. en resa över internet.

Anledningen till att vi skrivit avtalet som vi gjort är bara för att vi är trötta på de rötägg som anmäler sig och sedan bara skiter i det. Med läkarintyg eller en bra anledning så kräver vi absolut inte kunden på betalning eller hela beloppet.
Matsaki är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-20, 14:58 #9
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Förskottsbetalning innan kunden kan nyttja kursen, kanske?!
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-20, 15:06 #10
Matsaki Matsaki är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 240
Matsaki Matsaki är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 240
Nja, vi har delat upp betalningen på 3ggr. Anmälningsavgift, delbetalning 1 och delbetalning 2 för att kunden inte ska behöva betala allt på en gång. Men saken är ju densamma först anmäler man sig och sen betalar man. Det är ju att anmälan är bindande som saken gäller.
Matsaki är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017