FAQ |
Kalender |
2012-01-13, 11:43 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Får jag enligt lag ta en bild med en kamera på en produkt som jag inte är skaparen bakom och sedan lägga upp denna bild på min hemsida? Jag antar att jag får det men eftersom jag inte är helt säker anser jag det vara bäst att fråga innan. Tack! |
||
Svara med citat |
2012-01-13, 14:03 | #2 | ||
|
|||
Banned
|
Kort svar: Nej (baserat på denna tråden)
|
||
Svara med citat |
2012-01-13, 14:20 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Fast dom verkar ha stulit en bild från någon annans hemsida genom att tagit en skärmdump på deras bild och sedan förminskat den. Jag däremot vill ta på mig en cykelhjälm och fota mig själv med den på. och sedan lägga upp fotot på min hemsida. Cykelhjälmen är inte min egen produkt utan den är tillverkad av Stadium (sorry, kan inga cykelhjälmsmärken).
Alltså: Jag tar bilden själv på mig när jag har på mig Stadiums cykelhjälm som dom står som skapare till. Jag lägger sedan upp bilden på min hemsida. |
||
Svara med citat |
2012-01-13, 14:22 | #4 | ||
|
|||
Banned
|
Det som hände kabelkultur var inte att det stals en bild.
Han tog en skärmdump på en hemsida där det låg en thumbnail på kundens sida som kunde hade rättigheterna till. Kabelkultur lade sen upp skärmdumpen på sin sida. -- Men du får lov att ta egna produktbilder och publicera. (Iom att du tar bilden så äger du den) |
||
Svara med citat |
2012-01-13, 17:04 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Kan jag fota någon annans bild då? Så länge man ser att det är ett foto av bilden, t.ex jag lägger en penna bredvid pappersbilden.
|
||
Svara med citat |
2012-01-13, 17:06 | #6 | ||
|
|||
Banned
|
Då kommer vi nog in på ovanstående punkt...
Någon annan har upphovsrätt på bilden du fotograferar. |
||
Svara med citat |
2012-01-15, 08:02 | #7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
En fysisk produkt är ok att fotografera (tex en bil eller en dator). Bilder, fotografier, illustrationer, mönster, texter och filmer är mer problematiska. Det är omöjligt att säga vilka lagar som gäller, utan att veta exakt vad det är som du vill fotografera/avbilda.
|
|||
Svara med citat |
2012-01-17, 13:23 | #8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
http://fotosidan.se där får du svaret på deras forum.
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|