FAQ |
Kalender |
2009-09-26, 13:50 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
För att förklara rubriken lite mer så undrar jag följande:
Om jag äger en sida som handlar om ex. mobiltelefoner. Säg att jag har mobiltelefoner.se och har hittat en som vill köpa domänen pga hög rank i SERPen. Sidan handlar om mobiltelefoner i allmänhet och skriver om alla olika märken på marknaden. Nu är det så att köparen är en av dessa märken och vill ju inte att de konkurrerande märkena ska synas på sidan. Domänen ska köpas och sedan pekas om till köparens sida. Hur blir detta med resultatet i SERPen? Om jag kör 301or på alla urler till den nya ägarens sida, kommer platsen på google vara densamma då? Varför jag undrar detta är för att domänen i fråga ligger bra till i SERP och det är anledningen till att företaget vill köpa den för att hamna högt upp organiskt. För att förtydliga: Jag äger INTE mobiltelefoner.se utan detta var bara ett exempel. Jag hoppas inte att det blev för luddigt och att ni förstår min fråga. MVH Billy |
||
Svara med citat |
2009-09-27, 05:42 | #2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om du kör 301: or på allt så kommer Google uppfatta det som att sajten inte finns, och att den nya sidan är den det redirectas till. Länkkraften kommer dock finnas kvar så länge domänen har kvar sina inlänkar. Denna länkkraft kommer till 100% gynna den redirectade adressen istället.
Resultatet i SERP:en kommer försvinna. Google kommer istället visa den nya sajten (som redirecten pekar till) men inte nödvändigtvis på de tidigare sökorden/-fraserna. Det som företaget borde göra är att behålla din sajt som den är idag, men marknadsföra sig tydligt på sajten. På så sätt behåller de "sin" topplacering. Med en 301:a förlorar de topplacerigen, och överför bara länkkraften. Vilket iofs kan höja deras nuvarande placeringar på vissa sökord/-fraser. |
|||
Svara med citat |
2009-09-27, 14:53 | #3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Man brukar räkna med ett visst länkjuicespill vid 301 vad jag hört, så låt säga att kanske 98-99% av länkkraften överförs...
|
|||
Svara med citat |
2009-09-28, 17:12 | #4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
@beeimages Du får helt enkelt avtala bort ditt ansvar vad gäller SERP-placering. Det inget du kan råda över i slutändan ändå. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|