Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


En förvirrad själ om SEO på sin hemsida

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-11-08, 11:45 #1
sharpz sharpz är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 5
sharpz sharpz är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 5
Standard En förvirrad själ om SEO på sin hemsida

Hej alla glada grabbar och damer på WN!

Jag är relativt ny här, sitter mest och läser trådar och måste säga att det är ett riktigt schysst fourm!

Jag lanserade nyligen min hemsida och sitter nu och försöker göra det jag kan på SEO fronten, men det är inte så mycket.

min hemsida är www.grossy.se

Har några frågor som ni gärna får svara på om ni kan!

1. I Google Webmastertools under " Html förbättringar" och " "sidor med dubbla rubriktaggar" så syns mina produkt kategorier som ett fel eller en upplysning. Alla mina titlar är samma på mobil sidan som den vanliga.

Blöjor och hygienprodukter till ditt barn.
/category.html/barnhygien-blojor
/mobile/category.html/barnhygien-blojor

Förstår att man ska ha unika titlar men hur farligt är detta? Samma gäller sidor med meta beskrivningar, här syns fel som 100 ml, 10 st, och 2l. Alltså texter och fraser som är väldigt generella och därför finns på många sidor.


2. Sen även i Google Webmastertools så finns en del " Soft 404 fel" Det är nästan bara produktlänkar som inte längre finns, eller produkter som jag tagit bort. Alltså finns länken kvar till gamla produkter men själva produkten på sidan finns inte, hur illa är detta? Har nästan 100 st av dessa, påverkar det min SEO?

Det är en del fel som finns på Google Webmastertools, men antar att man ska ta dom med en stor nypa salt?

3. Sökresultat i Google. Jag har som titel på min startsida " Hushållsartiklar och förbrukningsvaror till lågpris" och meta " Vi säljer Sveriges billigaste hushållsartiklar. Alltid till lågpris. Enkelt och snabbt. Frakt till din dörr."

När jag söker på " grossy" på google får jag upp detta

http://i.imgur.com/Qqp0tr3.png Varför är inte min titel med?

När jag söker på "hushållsartiklar och förbrukningsvaror grossy" får jag upp detta

http://i.imgur.com/iVB42Kz.png Här är min titel med?

Sen märker jag att ofta så syns min mobil sida högre i Google än min vanliga, detta är sjukt märkligt då den har väldigt lite trafik, betydligt mindre än min vanliga.

Ursäkta om jag bombar er med frågor men detta är en liten djungel för mig

Sen så får ni gärna kika på min hemsida och ser om det är några självklara SEO missar/tabbar jag gjort.

Ha en fortsatt trevlig dag alla och tack på förhand.

Med glada hälsningar från Sharpz
sharpz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-10, 17:12 #2
sharpz sharpz är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 5
sharpz sharpz är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 5
Ingen :/? Buuhh.
sharpz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-10, 18:03 #3
altruixms avatar
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 629
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
altruixms avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 629
http://www.seo-forum.se/
altruixm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-11, 10:34 #4
John Adamss avatar
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 456
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
John Adamss avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 456
Gör om gör rätt, eller med rätt inställning bättre sagt.

Enligt min erfarenhet och jag är ingmen SEO proffs så måste du börja med din inställning, det jag vill säga är att du kan inte fråga hur farligt det här är? bara för att du ställer frågan så betyder det att du är medveten om att det är inte ok.

Följ googles riktlinjer, skulle det inte vara farlig och påverkar din sajts SEO så hade de inte markerat detta, oftast har man hamnat på bra platser med visa sökord och vill inte röra i soppan för att just in case inte tappa dessa platser, men om du tänker SEO så bör du chansa och testa. VÅGA.

Regel 1 - Tänk som Google, har du flera sidor med sama rubrik och meta taggar så hur ska Google veta vilken sida är relevant för den som söker? logik. Men har kan du även använda rel="canonical" till de viktigaste landningssidorna, du kan även sätta en NoIndex/ NoFollow på andra must have men inte tillför något värde.

Regel 2 - Mobil, har inte du göra om sajten responsive då bör du använda dig av rel="canonical", läs mer om canonical här ( link ).

Regel 3 - sitemap, se till att uppdatera din sitemap på tömma cashen när du tar bort eller raderar produkter, det bör lösa problemet med 404.

Här kan du även se en kort klipp av Matt Cutts om just mobil och responsive ( link )

Tips: Lös alla felmeddelanden du får in din WMT inkorg, ta inte bara bort och markera som lösta utan lösa på riktigt.

Kom ihåg, jag inte expert men har själv gått igenom en del av ovanstående.

Lycka till
John Adams är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017