FAQ |
Kalender |
2005-10-26, 22:46 | #1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Fick precis ett mail från en advokatfirma som hävdar att jag inkräktar på deras varumärke.
När jag köpte min domän hade jag ingen aning om att dom existera och har inte vetat om det förräns jag fick deras mail från deras advokat, dom har inte vart i kontakt med mig tidigare och jag har inte kontaktat dom. Jag köpte domänen därför att jag ägde ett antal fresh*****.net domäner redan innan och tyckte det var ett kul sätt att få en gemenskap bland domänerna jag drev för länge sen, de flesta har jag inte ändrat på sen dom skapades för ca. 2 år sen. Frågan är hur man skall agera nu, min engelska är väl inte världsbäst när det kommer till sånnahär officella brev så någon som är mer insatt kanske förstår precis vad de vill m.m... Förstår att de vill att jag avslutar vad jag har på domänen, om jag nu förstår rätt, men vad är de mer de begär inom 21 dagar? Någon som har förslag på vad jag skall göra och/eller har vart med om något sånt här tidigare? Edit. Bild... |
||
Svara med citat |
2005-10-26, 22:53 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Mitt enda tips är att ta det lungt och ta inga förhastade beslut. Jag är inte särskilt insatt med det går väl inte utesluta att det är nån slags bluff från nån som vill ha din domän.
|
||
Svara med citat |
2005-10-26, 22:56 | #3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Men lugnt skall jag ta det...har inget egentligt behov av sidan som generar otroligt lite besökare/pengar... Man är mest irriterad över denna direkta inkoppling av advokater, men det verkar ju vara så man gör i USA |
||
Svara med citat |
2005-10-26, 23:01 | #4 | ||
|
|||
Nykomling
|
De kräver att du skriftligen bekräftar till dem inom 21 dagar att inte kommer att använda domänen och namnet Freshgames. Annars kommer de att gå till domstol.
|
||
Svara med citat |
2005-10-26, 23:05 | #5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Någom som har koll på om detta kan drabba mig ekonomiskt om jag nu inte haft några onda avsikter?
|
||
Svara med citat |
2005-10-26, 23:14 | #6 | ||
|
|||
|
Du är i Sverige, så be dom köra upp sina stämmningar för det fungerar inte i Sverige. Säg att dom är dumma USA advokater.
Dock kanske du kan bli av med domänen men du lär inte åka på något mer än max bli av med domänen. |
||
Svara med citat |
2005-10-26, 23:23 | #7 | ||
|
|||
|
http://static.thepiratebay.org/dreamworks_response.txt
Så här svarade The Pirate Bay på ett brev från Amerikanska advokater. |
||
Svara med citat |
2005-10-26, 23:35 | #8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Skickade de mailet till dig via bouncer-email-adressen hos whois-services?
Svara med citat |
2005-10-26, 23:36 | #9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
It is the opinion of us and our lawyers that you are fucking morons
haha härlig inställning |
||
Svara med citat |
2005-10-26, 23:47 | #10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Om de har ett varumärke som du inkräktar på så kommer du att förlora vad du än gör. Att du bor i Sverige har inte den minsta betydelse. Detta avgörs genom internationella lagar som Sverige har godkänt och som du även har godkänt när du köpte domänen.
Om din sida freshgames.net hade varit på Svenska och riktat sig till svenskar och freshgames inte är ett varumärke i Sverige, då kunde du hävda att du inte inkräktar på deras varumärke. Men din sida verkar rikta sig mot engelskspråkiga och kansk emot en amerikansk publik. Jag skulle nog skriva till dem och be om ursäkt och att du inte kände till detta varumärke eller hade någon som helst aning om det. Skriv att du är en fattig student om du är det eller något annat snyftande om du är något annat och att du mycket gärna skulle vilja ha dina kostnader för inköpet av domänen betalda. Tvister av detta slag brukar betyda att den som vill hävda sin rätt genom att gå vidare åker på en kostnad av minst 10.000 kr medan du inte behöver betala ett enda öre. Om de då skulle punga ut med några tusen till dig, så borde de bli glada. Detta under förutsättning att de inte får intrycket att du utpressar dem. De skulle kunna fortsätta det hela av rena prestigeskäl. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|