Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad är avdrag?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-29, 19:22 #1
scrdj scrdj är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 374
scrdj scrdj är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 374
Sitter och läser på om vilka avdrag man kan göra osv. Men det blev bara krångligare och krångligare. Förstår inte riktigt hur man ska räkna på det här.

Säg att jag har ett överskott när året är slut på 50.000:-. Jag får då göra ett avdrarg på 4000:- efter som jag sitter hemma i min kära lägenhet och arbetar. Menas det då att jag kan stoppa dessa 4000:- i min egen ficka och sedan ska jag bara skatta på 46.000:-?

Sedan hittade jag en text som förbryllade mig

"Det ska vara nödvändigt att gå på krogen med sina kunder för att utekvällen ska bli avdragsgill. Man får dra av för 90 kr per person, exklusive moms. Det gäller för såväl lunch som middag. Vin och sprit får ingå."

Ex.moms, vad menas?

Summasumarum: Avdrag, är det som jag tror att företaget kan stå för kalaset?
scrdj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-29, 19:33 #2
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Avdrag i dessa fall betyder avdragsgill kostnad.

I fall ett drar du av 4000 från rörelsens intäkter vilket gör att din vinst minskar med 4000.

Ex moms innebär att du får dra av 90 kr exklusive moms. Maten kanske får alltså kosta 90 kr plus moms.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-30, 17:27 #3
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
I all välmening så vill jag rekommendera dig att gå en "starta eget"-kurs eller liknande. Jag lovar att det är värt tiden det tar, det behöver inte handla om mer än en eller ett par kvällar. Jag känner igen dina frågeställningar från mig själv och andra när vi startade företag för första gången, och tro mig, huvudvärken från ett enda misstag gör att du verkligen ångrar att du inte lärde dig rätt från början. Webmaster Network är jättebra på många sätt och vis, men vi är inga revisorer direkt
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-01, 13:28 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by MMC@Jun 30 2008, 17:27
I all välmening så vill jag rekommendera dig att gå en "starta eget"-kurs eller liknande. Jag lovar att det är värt tiden det tar, det behöver inte handla om mer än en eller ett par kvällar. Jag känner igen dina frågeställningar från mig själv och andra när vi startade företag för första gången, och tro mig, huvudvärken från ett enda misstag gör att du verkligen ångrar att du inte lärde dig rätt från början. Webmaster Network är jättebra på många sätt och vis, men vi är inga revisorer direkt
Avdragsgill avses kostnader som får dras av från intäkterna vid beräkning av skatteunderlaget.

Ex moms betyder att du inte inkluderar moms i de belopp du räknar på.

Moms ska man aldrig räkna med när man räknar företagskalkyler, med undantag av rena likviditetskalkyler. Därför kan man aldrig se företagets ekonomiska ställning genom att se på saldot på bankkontot elelr i kassan. den moms som man hanterar är egentligen bara ett lån av staten så det är en konstant skuld företaget har till staten.

Det är skitviktigt att du alltid spar alla kvitton och fakturor så att du själv får göra avdrag för den utgående momsen (den moms som du betalar till dina leverantörer).

När man gör affärer mellan företag finns det normalt ingen anledning att göra svarta affärer, eftersom man i en vit verksamhet får göra avdrag för nästan alla kostnader man har i verksamheten (vissa undantag finns).

Exempelvis om du har intäkter på 1 000 000 SEK (moms ingår inte) under ett år och har avdragsgilla kostnader på 900 000 SEK (moms ingår inte) så har du ett skattemässigt resultat på 100 000 SEK.

Vissa kostnader är inte skattemässigt avdragsgilla men det är ändå kostnader för företaget.

Ej avdragsgilla kostnader måste företaget ändå betala skatt för (har du enskild firma så är det du som pivatperson som får betala löneskatt+arbetsgivaravgifter på ej avdragsgilla kostnader, i aktiebolag betalar bara bolaget bolagsskatt på 28% om det inte anses vara en löneförmån då blir det full löneskatt även i aktiebolag).
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017