Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kan ej handla på Faktura

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-09, 22:31 #1
Rawal Rawal är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Medlem

Upptäckte i dagarna att många företag ej tillåter företag som varit verksamma i t ex. mindre än 10 månader att handla på faktura. Varför är det på det viset? Tycker själv det är helt sjukt. Jag som enskild näringsidkare har en verksamhet att bedriva och måste kunna köpa in saker till företaget, men då har många företag som man är mer eller mindre beroende av KRAV på att man måste varit verksam i minst 18 månader. Hur fan ska man kunna bedriva en verksamhet?

Visst. Dessa företag tillåter kreditkort, men det är inget jag har lust att betala för, när det är så enkelt med faktura. Herregud! Betalar man inte i tid (om det är det dom är rädda för) så får man inkasso på sig, precis som om man inte betalar i tid som privatperson. Whats the problem? :s

Jag behöver köpa in priser till tävlingar, då min verksamhet delvis lever på det. Frågan jag ställer är följande. Eftersom jag inte kan handla på faktura från t ex. CDON eller Webhallen, därifrån jag föredrar att handla då deras priser är rimliga. Kan jag då föra över, från mitt företagskonto, pengar för det jag vill handla till mig privata konto och handla, UTAN att det blir strul med bokföring/skatteverket osv? Då jag som privatperson handlar står allt på mig osv.. Ja, den som förstår mig kan väl svara? Skulle uppskattas då det är brådskande.

Tack på förhand!
Rawal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-09, 23:05 #2
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davve Davve är inte uppkopplad
Davves avatar

Reg.datum: Feb 2004
har du enskild firma så kommer alla dessa köp kunna bokföras i ditt företag då det är samma orgnummer. Skatteverket kan dock påpeka att det är fel om du gör det för ofta. Bättre att du hör med dem innan du gör det
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-10, 00:23 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004

Har du ett företag så lär du ha ett företagskonto/företagskort?

Bara handla med kort eller postförskott då och använda företagskortet.

Men kan hålla med om att vissa företag är helt jävla löjliga när det gäller fakturaköp, även på småbelopp.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-10, 00:50 #4
Medlem

Medlem

Yes. Jag har inte skaffat mig något företagskort/kreditkort då jag inte trodde att jag behövde detta, men antar väl att jag får kontakta banken och fixa mig ett sådant så att jag kan sköta mina affärer snabbt och smidigt.

Dumma företag!

Min fråga till er var mer om det funkar att föra över pengar från företagskontot till mitt privatakonto för att kunna handla, för att slippa ordna kreditkort eller vad tusan dom kräver. Eller är det allt för krångligt? :S
Oläst 2008-12-10, 01:07 #5

Fast som företag lär du ändå behöva ett företagskonto, är ju nästan steg 1 att skaffa som företag.

Men jag du kan flytta pengar hur du vill mellan privata och företags konto bara du vet hur du har det sedan.

Visst skatteverket tycker väl inte riktigt om det, utan dom ser väl mer det som försök till fusk eller liknande.

Men det är lungt alltså, men inget man bör göra som vana eller hela tiden. Skatteverket skulle vara på dig direkt endast för att du inte ens har ett företagskonto.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-10, 01:50 #6
Medlem

Medlem

Jag har ett företagskonto. Har aldrig sagt att jag inte har det. Herregud! Det är #1.

Jaja, får väl ta och fixa visa eller liknande/betalkort. Så slipper man ha skatteverket på sig.
Oläst 2008-12-10, 02:18 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by Rawal@Dec 9 2008, 22:31
Upptäckte i dagarna att många företag ej tillåter företag som varit verksamma i t ex. mindre än 10 månader att handla på faktura. Varför är det på det viset? Tycker själv det är helt sjukt. Jag som enskild näringsidkare har en verksamhet att bedriva och måste kunna köpa in saker till företaget, men då har många företag som man är mer eller mindre beroende av KRAV på att man måste varit verksam i minst 18 månader. Hur fan ska man kunna bedriva en verksamhet?

Visst. Dessa företag tillåter kreditkort, men det är inget jag har lust att betala för, när det är så enkelt med faktura. Herregud! Betalar man inte i tid (om det är det dom är rädda för) så får man inkasso på sig, precis som om man inte betalar i tid som privatperson. Whats the problem? :s

Jag behöver köpa in priser till tävlingar, då min verksamhet delvis lever på det. Frågan jag ställer är följande. Eftersom jag inte kan handla på faktura från t ex. CDON eller Webhallen, därifrån jag föredrar att handla då deras priser är rimliga. Kan jag då föra över, från mitt företagskonto, pengar för det jag vill handla till mig privata konto och handla, UTAN att det blir strul med bokföring/skatteverket osv? Då jag som privatperson handlar står allt på mig osv.. Ja, den som förstår mig kan väl svara? Skulle uppskattas då det är brådskande.

Tack på förhand!
Skaffa ett kreditkort till företaget så det dras direkt från företagskontot.

Om du inte får handla på dina villkor hos en leverantör så byt leverantör, det finns andra som levererar mot faktura till startups.

Jag hade samma strul i början innan jag hade lämnat in mitt första bokslut till mitt AB.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-10, 04:51 #8
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by Rawal@Dec 9 2008, 22:31

Tack på förhand!
Alla gör olika kredit bedömningar. Dock bruka man väl ge mer kredit till EF än till ABn. Bero på vad du har för inkomst och sånt... Många är generellt lite nervösa just nu.. Många som sysslar med kredit försäkring har fått kalla handen..
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-10, 06:11 #9
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Som Conny sa, skaffa ett kort kopplat till ditt företagskonto. Verkligheten idag ÄR ju att det är extremt svårt att få kredit, men med enskild firma är det ju i praktiken du som person som bedöms, och utan betalningsanmärkningar, andra större lån o.dyl. så kan du säkert få en kredit på ett kort på säg 10.000, vilket i praktiken innebär att du har faktura/kredit överallt där man kan betala med kort.
Använder företaget samma bank som du privat och du de facto har pengar upp till samma belopp så kan jag aldrig tänka mig att det är ett problem.

Sen måste du väl få in pengarna antar jag, eftersom jag gissar att du om du fått en faktura så hade du tänkt betala den, så det bör ju i princip vara en engångsföreteelse om du nu för över pengar till bolaget, så SÅ jobbigt är det ju inte...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-10, 12:51 #10
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Många banker ger dig gratis företagskort år 1, så de behöver inte ens stå ut med den extra kostnaden på flera hundralappar.

Rätt eller fel, det är väl inte så konstigt att man inte vill fakturera nystartade bolag. Det finns ju öht ingen information om kredit- eller kredithistoria. Vill man vara säker fakturerar man bara kunder som blir "gröna" i kreditkollen.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017