FAQ |
Kalender |
2009-12-02, 23:50 | #1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hejsan!
Vill ha lite feedback kring hemsidan nyhetsarkiv.se! http://nyhetsarkiv.se Uteslut designen hel mässigt... någon liten kommentar i grafiken tar jag väll emot. men inte likt "Gör en ny design" mm... Gärna mer feedback på det tekniska! tack! Med vänliga hälsningar! //Philip Andersson! |
||
Svara med citat |
2009-12-03, 06:25 | #2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Datum vore rätt så bra iaf Dessutom står det så här på framsidan:
"Nyhetsarkiv.se samlar på sig alla artiklar och nyheter som strömmar ut genom rss och sparar ner dem i vår databas så ni sedan kan söka och läsa artiklarna när som helst." "Lite" syftningsfel kanske? Ni sparar inte ner artiklarna utan sparar länken till den plus beskrivningen.. men artiklarna sparas ju inte hur länge som helst på siten där dom finns publicerade. |
||
Svara med citat |
2009-12-03, 11:00 | #3 | |||
|
||||
Medlem
|
Håller med om att datum känns viktigt.
Sedan skulle jag även vilja kunna gå in fler undermenyer, alltså att det under tidningar finns förslag på olika tidningar osv. Vore även roligt att ha mest lästa under varje kategori. |
|||
Svara med citat |
2009-12-03, 11:39 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har du tillstånd att återpublicera RSS-innehållet av källorna du indexerar, då du inte följer de riktlinjer som några av källorna kräver för att få tillstånd?
Jag håller med om att datum är viktigt, men du saknar även källa till nyheterna och du publicerar bilder som finns i rss:en. Just bilder som är hyffsat dyra att få publicera skyddas starkt av den ideella och ekonomiska upphovsrätten och kan stå dig dyrt (om du nu inte har tillstånd att använda dem) om upphovsrättsinnehavaren upptäcker det. |
|||
Svara med citat |
2009-12-03, 16:07 | #5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
tack för all feedback, datum och även käll-beskrivning är tillagd...
och jag har läst på alla sidor som vi hämtat rss från och där står inget särskillt om återanvändning... har även läst på andra forum om detta och fått fram att dem inte har något emot länkning till deras artiklar.. och sen ang bilder... hade jag helt missat, har nu dolt alla bilder... tack! |
||
Svara med citat |
2009-12-03, 17:30 | #6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag skulle råda dig att höra efter med tidningarna du lånar innehållet ifrån. Hade själv en liknande tjänst för några år sedan men som spindlade ner och formaterade hela artiklar istället för att använda RSS. Visade upp 10-20% av artikeln för besökarna, och sedan en länk direkt till källan. Det blev arga påringningar och brev från i stort sett alla tidningar, så det var bara att lägga ner.
|
||
Svara med citat |
2009-12-03, 18:01 | #7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tiderna förändras. Google gör exakt samma sak, och om det är okej kan de knappast neka youheardit att göra det.
|
||
Svara med citat |
2009-12-03, 18:24 | #8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Kommer även publishera svaret här i tråden. kan även tillägga att eniro har ngt liknande |
||
Svara med citat |
2009-12-03, 18:34 | #9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är det inte du som "alltid" lyckas göra sajter som är smått olagliga? Lite småkul i sådana fall
|
||
Svara med citat |
2009-12-03, 18:39 | #10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har en sida liknande den som Eniro har (en version finns på http://nyhetr.se ), vilken jag drivit i snart 10 år.
Mina råd för "fair use" är att åtminstone skala ner bilderna till "google thumbnail"-storlek, visa vilken rubrik som kommer från vilken källa, samt att ta bort dina "mellansidor" (de så kallade "teaser annonserna", vilka Allaannonser fick betala vite för) som dina länkar leder till istället för direkt till källan. Jag hade nog gärna sett tidsstämpel också, men det har inte så mycket med "fair use" att göra. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|