FAQ |
Kalender |
2006-10-20, 07:41 | #1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ja har försökt sökt lite på google och läst i mina manualer
ja fick med moderkortet om Raid5. Men något som jag inte har hittat så mkt av är "Vad gör man när en disk går sönder" Speciellt dessa två frågor: * Visas det till ex ett meddelande om en disk har gått sönder ? Isåfall vilken av dom som är trasig Disk 1,2,3,4 etc ? * Stänger man bara ner datorn byter ut disken, sätter igång datorn och allt är klart ? Eller måste man instalera om något eller göra något i bios etc ? |
|||
Svara med citat |
2006-10-20, 08:11 | #2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Beror nog på vad du kör för hårdvara och operativ hur du får reda på att en disk är kass.
|
||
Svara med citat |
2006-10-20, 08:38 | #3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det blir på Windows XP och moderkort ASUS P5LD2
|
|||
Svara med citat |
2006-10-20, 16:47 | #4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Normalt brukar det följa med programvara för hantera det och för se status.
Kör du mot något bakplan (hotswap) så bör du även se statusen där om en disk har dött. Riktig raid så drar du bara disken och stoppar i ny så sköter det sig själv. |
||
Svara med citat |
2006-10-20, 17:59 | #5 | |||
|
||||
|
...eller en hot-spare så slipper du byta rent fysiskt (rätta mig om jag har fel).
|
|||
Svara med citat |
2006-10-21, 05:20 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Nä något Hotswap blir det inte, det klarar moderkortet inte av skulle ja tro.
Ska ha detta på hemmadatorn så =P patrikweb: Ok, det låter ju bra om det bara är att byta ut, utan att göra massa annat |
|||
Svara med citat |
2006-10-21, 17:43 | #7 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2006-10-21, 19:11 | #8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
ASUS borde ha skickat med Intels programvara för övervakning av arrayn, och där kan du ställa in hur du vill ha ev. statusmeddelanden. Du får reda på i vilken port den disken som har gått sönder sitter i. Därför kan det vara bar att vid installation av din nya dator att märka upp dina diskar med rätt portnamn så att du enkelt hittar rätt disk när du ska byta den. Bytar du fel disk och startar datorn är risken stor (borde inte vara någon risk alls, men med Intels kontroller är det det) att du inte kan få tillbaka din array/data. Du behöver sedan gå in i Raidkontrollens bios och välja in den nya disken i din array och köra en rebuild. Om det är viktig data du ska ha på din dator, satsa på ett riktigt RAID kort. Jag kan starkt rekommendera 3ware´s kontrollrar. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|