FAQ |
Kalender |
2007-02-19, 04:29 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Har stora problem att få horisontell alignment cross browser med labels och vissa inputs (radio och checkbox bl.a.). Någon som har en bra lösning här, jag har provat position, float samt <!--[if ...]--> men inget funkar . <div id="rflicense"> <label for="rfaccept">I accept the user license agreement.</label> <input id="rfaccept" name="rfaccept" type="checkbox" /> </div> All hjälp jag kan få är jag tacksam över. mvh Robert |
||
Svara med citat |
2007-02-19, 10:05 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vad är det som inte ser bra ut? (Jag antar att det ser ut som kryssrutan är för högt eller lågt jämfört med texten.) Skicka en link så man kan titta på det eller ge oss lite css…
Jag personligen skulle nog klippa bort lite överflödig kod: Kod:
<label id="rflicense"><input id="rfaccept" name="rfaccept" type="checkbox" /> I accept the <a href="#" target="_blank">user license agreement</a>.</label> |
|||
Svara med citat |
2007-02-19, 12:41 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Skall prova med display:block.
Precis, problemet är att checkboxen är för högt upp i Mozilla, för långt ner i IE och förmodligen olika i de andra webläsarna som finns. Måhända att jag skrivit överflödig kod men är fortfarande i inlärningsfasen, kanske effektiviserar koden när jag är mer erfaren Har bara 6månaders erfarenhet av sitekodning överhuvud taget. Har ingen hostad server för tillfället så lägger in koden här. HTML Kod:
<div id="rfplaceholder"> <form id="rf" name="rf"> <fieldset> <legend>Personal Information</legend> <div> <label for="rfname">Firstname:</label> <input id="rfname" name="rffname" type="text" /> </div> <div> <label for="rfemail">Email:</label> <input id="rfemail" name="rfemail" type="text" /> </div> <div> <label for="rfcemail">Confirm Email:</label> <input id="rfcemail" name="rfcemail" type="text" /> </div> </fieldset> <fieldset> <legend>User Details</legend> <div> <label for="rfuname">Desired Username:</label> <input id="rfuname" name="rfuname" type="text" /> </div> <div id="vrfuname"> <a href="#">Verify username</a> </div> <div> <label for="rfpass">Password:</label> <input id="rfpass" name="rfpass" type="password" /> </div> <div> <label for="rfcpass">Confirm Password:</label> <input id="rfcpass" name="rfcpass" type="password" /> </div> </fieldset> <div id="rflicense"> <label for="rfaccept">I accept the <a href="#" target="_blank">user license agreement</a>.</label> <input id="rfaccept" name="rfaccept" type="checkbox" /> </div> <div id="rfsubmit"> <input value="Submit" type="submit" /> </div> </form> </div> Kod:
input,textarea,label { font-size:1.1em; } input { padding:0 0 0 1px; } input:focus { background:#eee; } #checkuname { float:left; display:block; width:100%; } #vrfuname { float:left; width:300px; margin:10px 0; } #vrfuname a { display:block; width:100px; background:#ddd; height:20px; border:1px solid #000; line-height:20px; text-align:center; margin:0 0 0 100px; } #vrfuname a:hover { background:#ccc; color:#000; } #rferror { border:red; } #rfplaceholder,#lfplaceholder,#ffplaceholder,#sfplaceholder { width:300px; margin:50px auto; } #rf fieldset,#lf fieldset,#ff fieldset, #sf fieldset { border:none; border-top:1px solid #000; margin:5px 0; } #rf legend,#lf legend,#ff legend, #sf legend { color:#000; border:1px solid #000; background:url(/images/ORANGE_GRAY_Gradient/Background/gray_item_header_1x20.png) repeat-x; padding:3px; } #rf label,#lf label,#ff label, #sf label { float:left; width:150px; text-align:right; margin:5px 0 0; } #rf fieldset input,#lf fieldset input,#ff fieldset input, #sf fieldset input { float:left; width:100px; border:1px solid #000; margin:5px 0 0 5px; } #rfsubmit,#lfsubmit,#ffsubmit, #sfsubmit { width:300px; text-align:right; margin:10px 0 0; } #rfsubmit input,#lfsubmit input,#ffsubmit input, #sfsubmit input { background:#ddd; border:1px solid #000; width:50px; color:#000; } #rfsubmit input:hover,#lfsubmit input:hover,#ffsubmit input:hover, #sfsubmit input:hover { background:#ccc; } #lfsubmit p,#ffsubmit p,#sfsubmit p { font-size:10px; margin:2px 0; } #lfsubmit a,#ffsubmit a, #sfsubmit a { text-decoration:underline; } #rflicense { text-align: center; height: 30px; width: 100%; } #rflicense a { color: blue; text-decoration:underline; } #rflicense label { font-size: 0.8em; width: 200px; } #rflicense input { position:relative; left: -40px; top: 4px; } |
||
Svara med citat |
2007-02-19, 12:56 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
#rflicense sakerna är alla test så det är inte rätt
|
||
Svara med citat |
2007-02-19, 14:17 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Sätt margin:0px och padding:0px på form-elementen, så kan du själv formatera dem efter behov sen. Margin o padding är olika i IE o FF...:/
|
||
Svara med citat |
2007-02-19, 14:32 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Endast Radio och Checkbox som strular |
||
Svara med citat |
2007-02-19, 23:43 | #7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hur saker och ting sätts upp/ner i förhållande till annat ändrar du med vertical-align, t ex
vertical-align: middle; prova lite med detta så får du till det (du kan använda värdena top, middle, baseline, bottom såväl som % t ex 50% för i mitten) Citat:
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|