FAQ |
Kalender |
2004-04-22, 22:02 | #1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag sitter och funderar över hur reglerna ser ut att länka till andra sidor.
Om man har en länk till en webbsida och ägaren av webbsidan säger att jag måste ta bort länken. Är jag tvungen? Om jag har en beskrivning på en länk till en webbsida och ägaren säger att han inte gillar beskrivningen och säger att jag måste ändra den till det han exakt vill ha den till. Måste jag ändra min beskrivning även om den inte är missvisande eller på något sätt negativ? Får man länka till andra dobbelsidor (som driver dobbel) än Svenskaspel? Har hört det ena och det andra om detta, någon som vet säkert? |
|||
Svara med citat |
2004-04-22, 22:49 | #2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2004-04-22, 22:59 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det du bör tänka på är att:
-du inte får lägga upp andras logotyper/bilder som länkar om de inte ger dig tillåtelse till det. -deras sida måste öppnas i ett helt fönster. den får altså inte öppnas i en frame i din sida. (däremot finns ännu ingen dom för att tex. köra en include och på så sätt få en hel site att hamna under ditt eget domän.. ) - om de inte vill att du har en länk till deras sida finns det kanske en anledning? fråga varför, om du inte vet, och ta bort den om det finns en bra förklaring. vissa seriösa företag vill tex inte bli sammankopplade med oseriösa företag/företag inom "fel" bransch. vad gäller spel finns det inget som hindrar från länkning, däremot vet jag att svenskaspel är snåla vad gäller betalning för länkar. respekt till de som förtjänar det. |
||
Svara med citat |
2004-04-23, 01:25 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
tackar för era svar!
|
|||
Svara med citat |
2004-04-23, 02:45 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Ang. länkar så tror jag att populistpartiet.com tydligen ska ha blivit bötfällt för att ha länkat till utländska spelsiter.
|
||
Svara med citat |
2004-04-23, 03:19 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om jag räknade rätt och deras räknare var rätt så skedde det för ca 31 veckor sedan, vilket inte är ruskigt länge sedan.
Borde kanske strunta i att länka direkt till utlänska spelbolag. Böterna de satt ut är för mig lika avskräckande som lotteriinspektionen vill att de ska vara. |
|||
Svara med citat |
2004-04-23, 11:40 | #7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag kan inte i min vildaste fantasi se logiken i att det skulle vara förbjudet på något sätt att länka till en site. Kan tänka mig att om siten man länkar till är olaglig så skulle det kunna räknas som ett brott då du uppmanar/uppmuntrar folk att besöka det olagliga. Vilket lands lagar gäller då? Där servern står? I ett afrikanskt land (kommer ej ihåg vilket) är det förbjudet att skriva brev med grön text då endast kungen i det landet får göra det; kan dom stämma dig? =)
Tror inte att någon heller kan säga åt dig att plocka bort en länk såtillvida det inte rör sig om ett registrerat varunamn, exempelvis om www.xyz.com skulle vara namnskyddat och du skriver ut det i klartext i länken, men det låter inte heller troligt. Däremot så förstår jag *varför* företaget inte vill att sidan xyz länkar till dom. Det hela är så absurt att det skulle vara lika godtagbart att en site som ligger på det (ännu) publika internet skulle stämma folk som besöker deras sida. |
|||
Svara med citat |
2004-04-23, 13:36 | #8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har för mig att det var ett fall där en person länkade till mp3r och blev åtalad eller stämd, men friades för att det vara bara länkar och inte han som lagt upp mp3rna. Där handlade om länkning direkt till det otillåtna materialet och inte bara till huvudsidan för en mp3site, ändå friades han.
Men det är kanske skillnad när det gäller något som inblandar statliga bolagsmonopol... |
|||
Svara med citat |
2004-04-23, 15:02 | #9 | ||
|
|||
VIP
|
Det är olagligt att göra reklam för utländska spelbolag på sidor riktade till svenskar. I alla fall enligt lotteriinspektionen.
|
||
Svara med citat |
2004-04-23, 16:49 | #10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Man undrar ju vad Lotteriinspektionen tycker om att Aftonbladet.se tjänar pengar på att göra reklam för Expekt.com
Lotteriinspektionen kan väl inte hindra någon från att länka till spelbolag? Eller har vi någon juridiskt kunnig person här som tror att deras sak håller i rätten? |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|