FAQ |
Kalender |
2005-06-02, 11:24 | #1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Uppåt för näthandeln
Den svenska internethandeln ökade med 31 procent under årets fyra första månader, jämfört med samma period i fjol. Det visar statistik som Handelns utredningsinstitut (HUI) under torsdagen presenterade i sin e-barometer. Antalet unika besökare på internethandlarnas hemsidor ökade under samma period med 54 procent. HUI:s siffror visar att internethandeln under fjolåret omsatte 6,8 miljarder kronor, Saxat från Aftonbladet |
|||
Svara med citat |
2005-06-02, 14:36 | #2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hmm, då ligger jag efter...
Jan-Apr ökade jag med 16.8% mot samma period förra året. Däremot har jag ökat i maj i år med 29.4% mot maj förra året. (Maj 2005 var min näst bästa månad någonsin) Hur ser det ut för er andra som driver näthandel? // Mats |
|||
Svara med citat |
2005-06-02, 14:51 | #3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Maj i år är min bästa månad någonsin. Har ökat 550% om jag jämför med maj förra året.
Har ökat över 200% hitills i år jämfört med hela 2004 så det pekar åt rätt håll. |
|||
Svara med citat |
2005-06-02, 16:10 | #4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ja, min butik ökar ständigt men så startade jag i januari 2005 också ;-)
Detta är ett utvecklingsår för mig vad gäller aktiv e-handel.. |
|||
Svara med citat |
2005-06-02, 17:10 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Ökat väldigt mycket i maj - över 80% jämfört med maj förra året och det är den bästa månaden än så länge.
|
||
Svara med citat |
2005-06-02, 20:00 | #6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Har man bra priser, support och marknadsför sig i "rätt" kanaler för sin bransch så kommer e-handel bara att fortsätta stiga kraftigt de närmsta 10 åren skulle jag tro. Såpass många branscher som jag stöter på varje dag och det spelar nästan ingen roll vad man säljer bara man följer de 3 punkterna jag skrev om ovan.
Det som är kul är att branscher såsom kläder, skor osv som man normalt kan tro att man vill prova innan köp också börjar gå riktigt bra! Det är en mycket intressant tid för e-handeln just nu, och jag väntar med spänning vad som sker härnäst. Vet inte om det är rätt tråd men för er som inte har SÅ bra försäljning så kan ni se lite tips här från vår hemsida: Marknadsföringstips för webbutiker - Hoppas inte detta uppfattas som reklam utan är endast ett sätt för småföretagare att få bättre rulljans i sina butiker. Denna "guiden" kommer kontinuerligt att vidareutvecklas de närmsta månaderna. Ps. Glömde säga - Maila/PM:a GÄRNA in tips och råd angående "guiden", speciellt ni som har lång erfarenhet av att driva webbutiker, men även andra också. En person här kommer i sommar jobba med att bl.a bygga vidare på denna, och är tacksam för alla tips & råd. Det är som sagt skilda upplevelser och prioriteringar i olika branscher, så även bransch-specifik information är intressant. Tack Mats, såg ditt inlägg, mycket bra. Skicka gärna fler synpunkter .Ds |
|||
Svara med citat |
2005-06-02, 20:13 | #7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Det i särklass viktigaste är snabba leveranser anser jag, beställer du idag så skall du ha din beställning i morgon. Som tvåa skulle jag vilja lägga användarvänlighet i shoppen, alltså inte för avancerat för Svenssons men ej heller för tråkig, självklart även beroende på bransch. En dator/teknik butik kan vara mer avancerad än en som säljer äpplen. Men famför allt att en "idiot" klarar av att handla om hon/han vill. Som trea kommer service/tillgänglighet, att kunden får snabba svar på mejl, att det finns ett telefonnummer som nån svarar på och inte bara ett formulär som går till en "info-adress". Kunddvård helt enkelt. För att argumentera emot dina tre punkter anser jag. Pris, delvis oviktigt, bara butiken kan leverera snabbt. (Självklart även beroende på bransch, vissa känsligare) Support, håller delvis med dig, eller som jag uttrycker det. Service. Marknadsföring, finns ingen så bra marknadsföring som nöjda kunder. Viss är det viktigt att synas på bra ställen men långt ifrån lika viktigt som nöjda kunder som kommer tillbaka och handlar utan att klicka på en banner. // Mats |
|||
Svara med citat |
2005-06-02, 20:27 | #8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Ev. mister man kunder om man inte har låga leveranstider, dock mister man fler om man inte HÅLLER de leveranstider som man satt ut. Tex. i datorbranschen är nog tom. priset+snabb leverans viktigare än något annat, så det skiljer som sagt mellan bransch och bransch. Sen tror jag att man måste dela upp det i 2 genrer. Dvs. nystartade butiker och "långvariga/långsiktiga" butiker, samt beroende på konkurrens inom samma bransch osv osv. Kommentera/dementera gärna. Jag uppmanar till diskussion! Det är alltid intressant att höra från flera olika branscher och alla synpunkter/synsätt som finns i de olika kategorierna. Givetvis krävs det att man har en webbutik som är såpass enkel så att en "normal" person kan handla, men återigen här skiljer sig kunskaperna, de som säljer datorprylar m.m har oftast människor som är mer vana att hantera en dator än de webbutiker som tex. säljer smycken. Rent generellt sett givetvis. |
|||
Svara med citat |
2005-06-02, 22:55 | #9 | |||||
|
||||||
Supermoderator
|
Citat:
En förutsättning för optimerad MF är också att man har har bra verktyg för att mäta värdet på annonseringen, annars kan man ju aldrig ha koll på vad/var dom olika kampanjerna ger. Citat:
Citat:
Citat:
Det är ungefär som jag brukar säga till dom som kopierar bilder och texter m.m. på Lastbryggan, "Hur känns det att alltid vara 2:a?" Kom med nåt eget och skapa dig ett eget rykte i stället och bli bäst på just det du håller på med. Citat:
// Mats |
|||||
Svara med citat |
2005-06-03, 00:04 | #10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Det räcker ju med en ökning från 5 t-shirts i maj 2004 mot 27 st i maj 2005. :lol: (Obs, en viss ironi i inlägget) // Mats |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|