Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Uppåt för näthandeln

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-06-02, 11:24 #1
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Uppåt för näthandeln
Den svenska internethandeln ökade med 31 procent under årets fyra första månader, jämfört med samma period i fjol. Det visar statistik som Handelns utredningsinstitut (HUI) under torsdagen presenterade i sin e-barometer.

Antalet unika besökare på internethandlarnas hemsidor ökade under samma period med 54 procent. HUI:s siffror visar att internethandeln under fjolåret omsatte 6,8 miljarder kronor,

Saxat från Aftonbladet
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-02, 14:36 #2
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: May 2003
Supermoderator
Matss avatar

Hmm, då ligger jag efter...

Jan-Apr ökade jag med 16.8% mot samma period förra året.
Däremot har jag ökat i maj i år med 29.4% mot maj förra året.
(Maj 2005 var min näst bästa månad någonsin)

Hur ser det ut för er andra som driver näthandel?

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-02, 14:51 #3
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Maj i år är min bästa månad någonsin. Har ökat 550% om jag jämför med maj förra året.

Har ökat över 200% hitills i år jämfört med hela 2004 så det pekar åt rätt håll.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-02, 16:10 #4
Storens avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Ja, min butik ökar ständigt men så startade jag i januari 2005 också ;-)

Detta är ett utvecklingsår för mig vad gäller aktiv e-handel..
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-02, 17:10 #5
Dunc Dunc är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Dunc Dunc är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Ökat väldigt mycket i maj - över 80% jämfört med maj förra året och det är den bästa månaden än så länge.
Dunc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-02, 20:00 #6
Starwebs avatar
Starweb Starweb är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Flitig postare
Starwebs avatar

Har man bra priser, support och marknadsför sig i "rätt" kanaler för sin bransch så kommer e-handel bara att fortsätta stiga kraftigt de närmsta 10 åren skulle jag tro. Såpass många branscher som jag stöter på varje dag och det spelar nästan ingen roll vad man säljer bara man följer de 3 punkterna jag skrev om ovan.

Det som är kul är att branscher såsom kläder, skor osv som man normalt kan tro att man vill prova innan köp också börjar gå riktigt bra!
Det är en mycket intressant tid för e-handeln just nu, och jag väntar med spänning vad som sker härnäst.

Vet inte om det är rätt tråd men för er som inte har SÅ bra försäljning så kan ni se lite tips här från vår hemsida:
Marknadsföringstips för webbutiker

- Hoppas inte detta uppfattas som reklam utan är endast ett sätt för småföretagare att få bättre rulljans i sina butiker.
Denna "guiden" kommer kontinuerligt att vidareutvecklas de närmsta månaderna.

Ps. Glömde säga - Maila/PM:a GÄRNA in tips och råd angående "guiden", speciellt ni som har lång erfarenhet av att driva webbutiker, men även andra också. En person här kommer i sommar jobba med att bl.a bygga vidare på denna, och är tacksam för alla tips & råd.

Det är som sagt skilda upplevelser och prioriteringar i olika branscher, så även bransch-specifik information är intressant.
Tack Mats, såg ditt inlägg, mycket bra. Skicka gärna fler synpunkter .Ds
Starweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-02, 20:13 #7
Matss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Matss avatar

Citat:
Har man bra priser, support och marknadsför sig i "rätt" kanaler för sin bransch så kommer e-handel bara att fortsätta stiga kraftigt de närmsta 10 åren skulle jag tro. Såpass många branscher som jag stöter på varje dag och det spelar nästan ingen roll vad man säljer bara man följer de 3 punkterna jag skrev om ovan.
Där går våra åsikter isär ganska brutalt, jag skulle vilja påstå att dina 3 viktigaste punkter kommer på plats 3-6.

Det i särklass viktigaste är snabba leveranser anser jag, beställer du idag så skall du ha din beställning i morgon.

Som tvåa skulle jag vilja lägga användarvänlighet i shoppen, alltså inte för avancerat för Svenssons men ej heller för tråkig, självklart även beroende på bransch. En dator/teknik butik kan vara mer avancerad än en som säljer äpplen. Men famför allt att en "idiot" klarar av att handla om hon/han vill.

Som trea kommer service/tillgänglighet, att kunden får snabba svar på mejl, att det finns ett telefonnummer som nån svarar på och inte bara ett formulär som går till en "info-adress". Kunddvård helt enkelt.

För att argumentera emot dina tre punkter anser jag.
Pris, delvis oviktigt, bara butiken kan leverera snabbt. (Självklart även beroende på bransch, vissa känsligare)
Support, håller delvis med dig, eller som jag uttrycker det. Service.
Marknadsföring, finns ingen så bra marknadsföring som nöjda kunder. Viss är det viktigt att synas på bra ställen men långt ifrån lika viktigt som nöjda kunder som kommer tillbaka och handlar utan att klicka på en banner.

// Mats
Oläst 2005-06-02, 20:27 #8
Starwebs avatar
Flitig postare

Flitig postare
Starwebs avatar

Citat:
Originally posted by Mats@Jun 2 2005, 18:13
För att argumentera emot dina tre punkter anser jag.
Pris, delvis oviktigt, bara butiken kan leverera snabbt. (Självklart även beroende på bransch, vissa känsligare)
Support, håller delvis med dig, eller som jag uttrycker det. Service.
Marknadsföring, finns ingen så bra marknadsföring som nöjda kunder. Viss är det viktigt att synas på bra ställen men långt ifrån lika viktigt som nöjda kunder som kommer tillbaka och handlar utan att klicka på en banner.
Håller med och förstår dina synpunkter. Dock så MÅSTE man ha/få kunder från början innan man kan leverera något till dom. Därmed anser jag marknadsföring (MF) vara viktigare än snabb leverans, om det är en nystartad butik. Snabb leverans är mycket viktigt i de flesta branscher, och är en del i att "hålla bra service".

Ev. mister man kunder om man inte har låga leveranstider, dock mister man fler om man inte HÅLLER de leveranstider som man satt ut.
Tex. i datorbranschen är nog tom. priset+snabb leverans viktigare än något annat, så det skiljer som sagt mellan bransch och bransch.

Sen tror jag att man måste dela upp det i 2 genrer. Dvs. nystartade butiker och "långvariga/långsiktiga" butiker, samt beroende på konkurrens inom samma bransch osv osv. Kommentera/dementera gärna. Jag uppmanar till diskussion! Det är alltid intressant att höra från flera olika branscher och alla synpunkter/synsätt som finns i de olika kategorierna.

Givetvis krävs det att man har en webbutik som är såpass enkel så att en "normal" person kan handla, men återigen här skiljer sig kunskaperna, de som säljer datorprylar m.m har oftast människor som är mer vana att hantera en dator än de webbutiker som tex. säljer smycken. Rent generellt sett givetvis.
Starweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-02, 22:55 #9
Matss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Matss avatar

Citat:
Håller med och förstår dina synpunkter. Dock så MÅSTE man ha/få kunder från början innan man kan leverera något till dom. Därmed anser jag marknadsföring (MF) vara viktigare än snabb leverans, om det är en nystartad butik. Snabb leverans är mycket viktigt i de flesta branscher, och är en del i att "hålla bra service".
Mitt inlägg grundade jag på att det är etablerade och inte nystartade företag vi diskuterar och en självklarhet för en nystartad e-butik är att få kunder för att ha någon att sälja till och då är ju MF en förutsättning för att lyckas. Sen kan man naturligtvis inte sluta att annonsera bara för att man blir etablerad.

En förutsättning för optimerad MF är också att man har har bra verktyg för att mäta värdet på annonseringen, annars kan man ju aldrig ha koll på vad/var dom olika kampanjerna ger.

Citat:
Ev. mister man kunder om man inte har låga leveranstider, dock mister man fler om man inte HÅLLER de leveranstider som man satt ut.
Håller jag med om, det är superviktigt att hålla utlovade leveranstider. Har gjort en liten undersökning där jag har "snokat" reda på returfrekvensen hos några företag och det visar sig ganska snabbt att dom företagen som kan leverera inom 1-2 dagar har extremt mycket mindre returer än dom som har längre leveranstider. Jag hörde någon som nämde att returfrekvensen ökade med 5% för varje dag från "dag 3" som inte kunden fått sin beställning.

Citat:
Tex. i datorbranschen är nog tom. priset+snabb leverans viktigare än något annat, så det skiljer som sagt mellan bransch och bransch.
Helt klart, jag skulle vilja säga alla branscher som är flitigt representerae i ex. pricerunner och liknande ställen är beroende av lågt pris.

Citat:
Sen tror jag att man måste dela upp det i 2 genrer. Dvs. nystartade butiker och "långvariga/långsiktiga" butiker, samt beroende på konkurrens inom samma bransch osv osv. Kommentera/dementera gärna. Jag uppmanar till diskussion! Det är alltid intressant att höra från flera olika branscher och alla synpunkter/synsätt som finns i de olika kategorierna.
Naturligtvis så är det på det viset, vad det gäller konkurrensen inom samma bransch så finns det nog inga andra genvägar långsiktigt än att vara bättre än sina konkurrenter. Vad det gäller nystartade butiker oavsett bransch så gör många misstaget att dom bara är "lagom bra på allt" och inte bäst på något och dom butikerna överlever aldrig.

Det är ungefär som jag brukar säga till dom som kopierar bilder och texter m.m. på Lastbryggan, "Hur känns det att alltid vara 2:a?" Kom med nåt eget och skapa dig ett eget rykte i stället och bli bäst på just det du håller på med.

Citat:
Givetvis krävs det att man har en webbutik som är såpass enkel så att en "normal" person kan handla, men återigen här skiljer sig kunskaperna, de som säljer datorprylar m.m har oftast människor som är mer vana att hantera en dator än de webbutiker som tex. säljer smycken. Rent generellt sett givetvis.
Precis, jag tycker man skall ha avancerade funktioner för dom som önskar men gränssnittet skall vara anpassat även för dom som inte vill ha "extra" funktioner.

// Mats
Oläst 2005-06-03, 00:04 #10
Matss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Matss avatar

Citat:
Maj i år är min bästa månad någonsin. Har ökat 550% om jag jämför med maj förra året.
Har ökat över 200% hitills i år jämfört med hela 2004 så det pekar åt rätt håll.
Har man 3 produkter i shoppen så känns det ju inte så svårt att öka försäljningen med 550%
Det räcker ju med en ökning från 5 t-shirts i maj 2004 mot 27 st i maj 2005. :lol:
(Obs, en viss ironi i inlägget)

// Mats
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017