FAQ |
Kalender |
2004-01-28, 02:14 | #1 | |||
|
||||
Medlem
|
Varför köper du adwords på andra firmors namn?
Tycker inte det är speciellt god affärssed, vet inte vad andra tycker men.. Jag tycker inte att det är ok. Såg att du hade köpt på mwmedia,jajja,finnmera,webanalys... det finns säkert fler. Tycker det är nästintill lika illa som att optimera andras varumärken/företagsnamn.. |
|||
Svara med citat |
2004-01-28, 02:46 | #2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Bl.a. Sandbergs, Loveshop m.fl. 1. Jag tycker att det är för jä..igt att andra företag skor sig på mitt företagsnamn. 2. Det positiva måste väl ändå vara att företagen i fråga är så svaga i sin egen marknadsföring och tycker att man har gjort ett mycket bättre jobb än dom... // Mats |
|||
Svara med citat |
2004-01-28, 12:45 | #3 | ||
|
|||
Validating
|
Detta är inte bara omoraliskt utan även olagligt !
Utdrag ur Sveriges Riksdags författningstext: Vilseledande efterbildningar 8 § En näringsidkare får vid marknadsföringen inte använda efterbildningar som är vilseledande genom att de lätt kan förväxlas med någon annan näringsidkares kända och särpräglade produkter. Detta gäller dock inte efterbildningar vilkas utformning huvudsakligen tjänar till att göra produkten funktionell. Jämförande reklam 8 a § En näringsidkare får i sin reklam direkt eller indirekt peka ut en annan näringsidkare eller dennes produkter, bara om jämförelsen 7. inte drar otillbörlig fördel av en annan näringsidkares varumärkes, firmas eller andra känneteckens renommé eller varas ursprungsbeteckning, och 8. inte framställer en produkt som en imitation eller kopia av en produkt som har ett skyddat varumärke eller firma. Detta gäller ju inte bara i annonser mm utan även i "META". Hans Sandblom/SEO | www.tjorndesign.se |
||
Svara med citat |
2004-01-28, 13:05 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Har det varit något fall uppe om det? När man söker på FS-Data visas just nu reklam för Spray. I Sprays reklam nämns ingenting om FS-Data och jag tror det är uteslutet att det är risk för någon förväxling.
Jag har just nu inga planer på att utnyttja det eftersom jag tycker det är omoraliskt, men det är rätt irriterande folk som är webbhotellsintresserade om Netland när andra gör det. |
||
Svara med citat |
2004-01-28, 21:32 | #5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Nu när ändå frågan kom upp så tog jag mig i kragen och mejlade följande mejl till dom berörda annonsörerna.
Citat:
Citat:
// Mats |
|||
Svara med citat |
2004-01-30, 19:12 | #6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Sökorden är var aktiva ungefär 5h. Jag tog bort sökorden direkt då jag fick vetskap om det inträffade. En av våra anställda (desutom provanställd) fick i uppgift att optimera Adwordskampanjerna. Tyvärr visade det sig att denne person ej hade samma moraliska aspekter på marknadsföring som jag. Ber alla inblandade parter om ursäkt. Vänliga Hälsningar, John Eriksson |
||
Svara med citat |
2004-01-30, 19:47 | #7 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Detta är precis vad WN är till för, att lösa problem (som ofta uppkommer av okunskap) på ett proffsigt sätt och lyfta fram personen bakom konkurerande siter, och ut från det skapa en bra stämning i dialogerna och lösa eventuella problem! WN
2004-01-30, 19:50 | #8 | ||
|
|||
Nykomling
|
WN,
Precis. Finns flera exempel på incidenter som lösts via Webmasters Network. Ber samtidigt att få passa på o tacka för en utomordentligt bra tjänst. God helg önskas, /J |
||
Svara med citat |
2004-01-31, 16:16 | #9 | |||
|
||||
Medlem
|
Låter bra det
God Helg! |
|||
Svara med citat |
Svara |