FAQ |
Kalender |
2011-01-24, 04:28 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ibland undrar man hur många domäner som slutar auktioner på trevliga summor och sedan går de ändå till PMG som driver Snapback.se eller kanske till någon de känner? Detta är svårt att veta då ingen har lust att övervaka så måna domäner.
Kanske är många av auktionerna helt meningslösa då Snapback själva föredrar att behålla domänerna ... om det nu händer? Frågan är om ett seriöst företag som driver dessa auktioner borde plocka domänerna åt sig själva? Ja, vad tycker ni? Ett ganska nytt exempel: Domän: backpacker.se Auktion: slutar på lite över 500 Euro (http://www.snapback.se/swe/auctions/backpacker.se) Nvarande ägare efter släppet 22 december 2010: Emil och PMG |
||
Svara med citat |
2011-01-24, 10:05 | #2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Då reggar väl alla domäner åt sig själva och överför den när kunden betalar fakturan?
|
||
Svara med citat |
2011-01-24, 10:35 | #3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Citat:
De har väl inga skyldigheter mot .SE och bryter väl inte några regler förutom de "etiska och moraliska" om de skulle göra så. Man vet ju aldrig vad som hände eller inte hände, då auktionen är ju anonym utåt. Dock tror jag man skulle inte vara så nöjd om man var den högsta budgivaren om de hade reggat domänen på sig själva. Skulle de göra det ofta eller överhuvudtaget, hade nog detta tagits upp tidigare här på WN. Folk skulle ju märkt det. Tror inte så är fallet. Kanske speciella omständigheter kring denna domän. |
||
Svara med citat |
2011-01-24, 10:55 | #4 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2011-01-24, 10:55 | #5 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
Citat:
Edit: Tagit ifrån http://www.snapback.se/swe/faqs |
||
Svara med citat |
2011-01-24, 11:01 | #6 | ||
|
|||
|
Tillräckligt ofta för att någon auktionsvinnare skulle bli något irriterad och skriva om det på forumet. Sådant kommer snabbt upp på WN för kända tjänster på nätet, speciellt då jag kan tänka mig att många budgivare finns även här på forumet.
Citat:
Det tror jag inte. Det är jag ganska säker på. Domänerna är inte registrerade på PMG innan de förs över till auktionsvinnare. Det har de inte varit innan då jag har varit lycklig och fått någon domän (senast idag). Senast redigerad av Helix den 2011-01-24 klockan 11:04 |
||
Svara med citat |
2011-01-24, 11:02 | #7 | |||
|
||||
|
Citat:
Ett ägarbyte kan endast ske hos en registrar där såväl överlåtande som övertagande registrant är kund. För detta krävs en digital initiering av överlåtelseprocessen, samt en ifylld överlåtelseblankett. För ett registrarbyte krävs auktoriseringskod. Frågor på det? |
|||
Svara med citat |
2011-01-24, 11:18 | #8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Att bunkra domäner i spekulationssyfte åt sig själv eller närstående företag är inte heller tillåtet för en registrar. Edit Nu verkar däremot Snapback.se inte vara en registrar så ovanstående gäller inte dem. Senast redigerad av emilv den 2011-01-24 klockan 11:23 |
|||
Svara med citat |
2011-01-24, 11:27 | #9 | ||
|
|||
|
Ja, jag tror du har fel. Som jag förstått från tjänsten så:
- Snapback.se och PMG är ingen registrar - domänerna registreras (oftast) på en tredje aktör, varken PMG eller registrar - därefter först domänen över till auktionsvinnaren från tredje aktören, samt man får ut auth. kod för byte av registrar Är ganska säker på att de inte bryter mot några regler. Men detta med mina begränsade kunskaper, så jag kan ha fel. Senast redigerad av Helix den 2011-01-24 klockan 13:16 |
||
Svara med citat |
2011-01-24, 11:32 | #10 | |||
|
||||
|
Citat:
Detta är ju nackdelen med denna typ av dolda budgivningar (även om det finns färgade pluttar) att det blir frågor och vissa tveksamhet kring ett antal budgivningar, såväl vad gäller trissande av bud, men också kring vissa "budgivare" och "vinnare". För vi har väl inte redan glömt "Halvarez" vid Snapnames (världens största snaptjänst)? http://www.dnlingo.com/halvarez-from...raud-reveiled/ http://www.domainnamenews.com/news/s...ain-names/6479 Nelson Brady såg även till att vinna ett antal domäner som han ansåg fick för låga slutbud för att sedan erbjuda dessa domäner via bulvanbolag till ca dubbla priset, efter snappningen (det vet jag med säkerhet drabbade en WN-användare) @emilv - Jag kan rätta dig - snapback.se är ingen registrar, således omfattas de ej av registraravtalet. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|