FAQ |
Kalender |
2009-11-25, 20:23 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Vet ej om detta är rätt forum, men gör ett försök. Jag är på väg att utveckla en webbshop till ett företag. Det som är kruxet är att de just nu har en butik, men vill ta med produkterna i butiken vid beräkning av lagersaldo. T.ex: När de säljer en produkt i butiken och läser av streckkoden med deras streckkodsläsare, skall lagersaldot uppdateras (-1) på webbshoppen. Hur fixar man detta? |
||
Svara med citat |
2009-11-25, 20:27 | #2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Då måste du integrera det med deras befintliga lager- eller kassasystem.
|
|||
Svara med citat |
2009-11-25, 20:29 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Exakt... Hur skall man göra detta? Jag tänker mig som att man på nåt sätt får tag i streckkoderna (som är siffror), sedan gör så att de fylls i i ett formulär, som sedan skickas till ett PHP-script som uppdaterar databasen ?
|
||
Svara med citat |
2009-11-25, 20:59 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
Kontrollera vilket affärs- eller lagersystem de kör och undersök möjligheterna att få tillgång till att prata med deras databas. Det finns mycket läsning på internet bara du vet namnet på deras system. Det låter knepigt om du skall integrera deras kassalösning med ditt php-system, bättre att gå åt andra håller OM det finns möjlighet för det.
|
||
Svara med citat |
2009-11-25, 21:06 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Okey. Just nu har de inget kassa/lagersystem. Vet du nåt bra lagersystem som det går att läsa mer om ?
|
||
Svara med citat |
2009-11-25, 22:07 | #6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om dom inte har ett kassa/lagersystem så blir det något du får bygga.
Men med tanke på kassalagen som kommer nu i årsskiftet så skulle jag nog se mig om efter någonting som är färdigt, som du kan integrera & som kunden kan arbeta med. |
||
Svara med citat |
2009-11-25, 22:56 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Funderar på ett annat alternativ istället.
Om de säljer från butikssortimentet på sin webbplats och den sista varan säljs till en kund i butiken, men samtidigt har en beställning lagts in på webbshoppen på den varan... Då får onlinebesökaren vänta = dåligt. Är det inte bättre (och lättare för mig) att då istället säga att de varor de säljer online säljs direkt från lagret, och när de tar ut en vara från lagret till butiken, kollar de mot beställningarna och ser så ingen beställning gjorts, samt markerar att varan tas ut i butiken = lagersaldot på webbshoppen=-1 för varan? Då behöver jag inte koppla det till kassan på något sätt. |
||
Svara med citat |
2009-11-26, 00:45 | #8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2009-12-01, 08:20 | #9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det borde ligga på butikens ansvar att se till att det finns en tillräckligt buffert hemma i lagret tycker jag.
|
||
Svara med citat |
2009-12-01, 09:02 | #10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Rätt onödigt att binda upp kapital för att man inte fixar ett bra system som klarar butik och webbhandel. Jag har kollat lite lätt på ett system som klarar detta och Specter är ett och har inte spcs och liknande system stöd för detta idag så lär det komma.
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|