FAQ |
Kalender |
2015-03-11, 22:20 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej WN,
Vi sitter några vänner och ska bygga en app med en nischad funktionalitet, däremot så kliar vi lite kring själva recepten. Hur kan vi på ett lagligt sätt använda befintliga recept med diverse bilder och info/data. Jag vet att själva recepten (ingredienser) inte hamnar under någon copyright, men däremot exempelvis bilder. Det finns väldigt många olika riktlinjer på hur man kan använda en bild, och den mest lämpligaste (kanske enda) är att fråga bildägaren. Vissa påstår sig att det är okay att kopiera en bild, så länge man anger källa etc.. Första tanken var - hur kan Google kopiera alla bilder till deras sökfunktionalitet, samt bryter vi dagligen lagen, när vi laddar upp bilder på sociala medier? Jag vill gärna i första hand undvika ett samarbete med befintliga recept siter, utan vill ha en open source recept (finns på engelska, men inte på svenska).. Hoppas någon med kunskap kan vägleda.. |
||
Svara med citat |
2015-03-12, 16:14 | #2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
||||
Svara med citat |
2015-03-12, 16:31 | #3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tror det är så här:
* Ett recept i sig uppfyller inte verkningshöjd och får därför kopieras. * En bild får inte kopieras. * En samling recept kan falla under katalogskydd. |
|||
Svara med citat |
2015-03-12, 18:33 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
Svara med citat |
2015-03-12, 18:35 | #5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Skaffa avtal med upphovsrättsinnehavaren, hitta någon som har CC-licens på sina bilder, maila och fråga om man får ta dem.
Generellt så finns det inget sätt att få ta bilderna lagligt. |
|||
Svara med citat |
2015-03-13, 01:01 | #6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Kringå upphovsrättsskyddet kan du inte, det skulle motverka själva anledningen till att det finns =)
Men du kan ju t.ex. parsa titeln och söka mot en gratis stockimages-tjänst: http://www.freeimages.com/browse.pht...t=lasagna+&w=1 För övrigt väldigt bra svar i tråden. |
||
Svara med citat |
2015-03-14, 11:21 | #7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Du får inte ta andras verk, Så enkelt är det. Är du inte seriös nog att fråga om lov eller ta egna bilder så tycker jag du skall söka ngt annat att hålla på med. |
|||
Svara med citat |
2015-03-14, 12:38 | #8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är inte så enkelt som att recept aldrig uppnår verkshöjd heller. Ett recept på en vedertagen rätt uppnår inte verkshöjd, men om upphovsmannen kan visa att detta inte är ett "vanligt" recept så kan det mycket väl kvalificera sig och uppnå verkshöjd.
Bilderna är alltid upp till upphovsmannen att bestämma över. Det finns ingen citaträtt eller "länka och få bilden gratis" i Sverige. Katalogskyddet är lurigare, du får använda ett recept, men inte 10 från samma källa, i princip. |
|||
Svara med citat |
2015-03-14, 13:27 | #9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Annars kan man alltid flytta till Bangladesh och slänga upp sajten. Där är det ju ingen som bryr sig.
2015-03-14, 23:33 | #10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Varför skulle det inte vara seriöst att fråga hur man kan kringgå problematiken med copyright? Det handlar inte om hur man ska göra det olagligt, utan om det finns något sätt att lösa problemet från andra vinklar, exempelvis som Danskis förslag. Ogillar liknande kommentarer, så om du inte har några/något förslag, så kan du gärna undvika kommentera, så håller vi tråden ren. - Tack |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|