FAQ |
Kalender |
2010-03-17, 13:17 | #1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tjena!
Jag har ett stort intresse för servrar och nätverk och har faktiskt bestämt mig för att bygga en egen server om detta är möjligt, eftersom jag studerar så har jag tiden till detta, och eftersom jag jobbar mycket så kommer jag antagligen ha pengar för delar. All börjar från 2st äldre datorer jag har liggandes skräpande som just nu innehåller tillsammans 1gb minne, 300gb hårddisk, Intel Pentium 4 processor. Själva anledningen till bygget är mest för det ska bli ett roligt projekt och sedan om det blir bra kan man ju även använda den. Men just nu sitter jag mest och funderar på vad jag kommer behöva, det jag redan skrivit upp på listan är processorer, men vilka? har tittat lite på fyra-kärniga. Sedan minne, funderade på att fixa 4gb. Hårddisk har jag redan 300GB vilket jag anser räcker. Internet anslutningen får duga med ett vanligt hemmamodem från Telia. Men nätverkskabeln hade jag tänkt införskaffa med fiberoptik. Mjukvara? här sitter jag fast! Vill köra linux med PHP/mysql men vad tycker ni? apache, debian eller ubuntu (eller annat förlag) Så jag är mycket tacksam för alla svar och tips jag kan ta emot just nu. MvH! Philip Andersson EDIT: glömde tillägga att det ska bli en vanlig webbserver för att hosta mina hemsidor på. |
||
Svara med citat |
2010-03-17, 13:33 | #2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
En webbserver med låg trafikmängd kan du bygga på vilket gammalt crap som helst, men strömförbrukningen blir förstås rätt mycket lägre om du använder nya delar.
Om du byter processor måste du även se till att du har ett moderkort med stöd för den nya processorn (kolla in sockettypen). Nyare processorer passar sällan på gamla moderkort. Jag misstänker att även hårddisken är en gammal IDE-disk, så antingen letar du efter moderkort med stöd för IDE eller så köper du helt nya delar. Chassi och nätagg är väl det som är lättast att ha kvar. Tänk på att om du lagrar viktiga data på servern så vill du nog köra speglad RAID så en eller flera diskar kan krascha. Jag rekommenderar Linuxs inbyggda mjukvaru-RAID (md, som konfas med verktyget mdadm eller under installationen av operativsystemet). Debian är en bra dist, så kör på den du. :-) |
|||
Svara med citat |
2010-03-17, 13:41 | #3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2010-03-17, 17:13 | #4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är knappast värt det med tanke på vad du får betala för en begagnad server i dagsläget, men lycka till.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2010-03-17, 18:52 | #5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ska du ha servern stående hemma i garderob där plats och utrymme inte är någon fara då är det väl ok att bygga med vanliga consumer lådor och grejer.
Men ska du ställa saker på co-lo någonstans så kommer det bli dyrare i co-loavgift än vad det hade kostat att köpa en mindre 1U begagnad. |
|||
Svara med citat |
2010-03-17, 18:59 | #6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2010-03-17, 19:04 | #7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Vågar jag fråga varför du tänkt skaffa en kabel med fiberoptik?
Kommer du någonsin ha anledning att trycka mer trafik från den här servern än 1 Gbps? Jag tippar på att du aldrig kommer trycka mer än några enstaka megabit så du klarar dig gott och väl på den nätverksutrustning du redan har. Om du mot förmodan skulle skaffa en fiberkabel så måste du även ha nätverksutrustning som jobbar med fiber (switch, nätverkskort etc). |
|||
Svara med citat |
2010-03-17, 21:59 | #8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Låter som ett kul hobbyprojekt. Det du behöver är en router så att både din "klientdator" och servern kan dela på samma anslutning. Routern måste även kunna forwarda trafik så att servern kan kommas åt utifrån. Sedan är det alltid bra att lära sig hur ssh fungerar så att du kan styra servern från en annan maskin.
|
||
Svara med citat |
2010-03-17, 22:21 | #9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
tack så mycket! (igen) |
||
Svara med citat |