Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Dedikerad server eller VPS?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-09-20, 19:05 #1
smultronpusss avatar
smultronpuss smultronpuss är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 383
smultronpuss smultronpuss är inte uppkopplad
Flitig postare
smultronpusss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 383
Hej alla WNare!

Jo, såhär är det.
Just nu har jag en VPS i staterna och har tröttnat lite på att sidan känns slö ibland och dom längre pingtiderna.
Det vore trevligt att ha sidorna på en snabb svensk server istället.

Det enda krav jag har egentligen är att det är skapligt med trafik, runt 300 gb.
Det kommer ligga ca 5-10 sidor där med blandat innehåll, mest bildarkiv, cmser o bloggprogramvara, så det kräver väl lite av maskinen o därför är ett vanligt webhotell inget att tänka på.

Skall jag satsa på en dedikerad server eller en vps här i sverige?
Utbudet av VPSer är inte så stort har jag märkt. Och dom ger heller inte mycket minne & trafik.

Den VPSen jag har nu styr jag med Virtuozzo och Direct Admin, och det är i princip den enda kunskap jag har. Via Virtuozzo gör jag alla omstarter o automatiska backuper mm. Så jag är väl vad man kallar en nybörjare!

Hur mycket mer jobb är det att sköta med en dedikerad server, klarar jag det?
Förstår att det är olika från ställe till ställe, men hur långt sträcker sig supporten påen dedikerad? Typ problem med brandväggar, portar, fel i apache osv.

Managed hosting är väl inget att tänka på då min budget ligger på ca 1000 sek per månad?!

Vore snällt om ni kunde komma med lite tips om bra ställen där både priset är någorlunda ok, men där stor vikt läggs på trevlig support där man kan få hjälp någorlunda fort med sina problem och där installation & någon enkel kontrollpanel ingår i dedikerade paketet!

Eller tips på vad jag kan göra annars med situationen!
Tack på förhand!
smultronpuss är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-20, 20:35 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Det du inte klarar kan du hyra in och eftersom det rör sig om remote-jobb så är timpenningen billig. Du kan komma undan med 2 - 3 kkr per år i driftskostnader (utöver hosting och hårdvara) förutsatt att du inte krånglar för mycket med maskinen.

VPS är smidigare och billigare men en egen server ger mycket mer frihet.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-21, 11:38 #3
smultronpusss avatar
smultronpuss smultronpuss är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 383
smultronpuss smultronpuss är inte uppkopplad
Flitig postare
smultronpusss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 383
Tack för informationen Westman!

Efter lite sökande så blev jag intresserad av Webcows.
En dedikerad server med bra prestande och 600 gb trafik per månad för 995 SEK + moms.

Jag blev däremot osäker när jag fick ett intryck av deras oseriösa språk vid mailkontakt. Nu är ju inte jag någon stjärna på att göra mig förstådd men jag får på något sätt uppfattningen av att supportpersonalen sitter för mkt på lunarstorm.
Dock var dom mycket trevliga! :-)

Vill höra om någon av er använder Webows och hur nöjda ni är med deras tjänst eller om det finns några andra liknande alternativ?
smultronpuss är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-21, 22:45 #4
webcows webcows är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 10
webcows webcows är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 10
hej,

Vi sitter knappast på lunarstorm , vem har tid med det i dessa stressiga tider =)

Håller med att mailet har konstiga stavfel och jag kan bara skylla på att man är stressad när man skriver.

// Peter Forslund Dependit
webcows är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-22, 10:24 #5
Sathack Sathack är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 79
Sathack Sathack är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 79
Citat:
Originally posted by smultronpuss@Sep 21 2006, 11:38
Tack för informationen Westman!

Efter lite sökande så blev jag intresserad av Webcows.
En dedikerad server med bra prestande och 600 gb trafik per månad för 995 SEK + moms.

Jag blev däremot osäker när jag fick ett intryck av deras oseriösa språk vid mailkontakt. Nu är ju inte jag någon stjärna på att göra mig förstådd men jag får på något sätt uppfattningen av att supportpersonalen sitter för mkt på lunarstorm.
Dock var dom mycket trevliga! :-)

Vill höra om någon av er använder Webows och hur nöjda ni är med deras tjänst eller om det finns några andra liknande alternativ?

Kan rekomendera Webcows, Har använt dom sedan Oktober 2005 till en av våra större sidor. Alltid snabb support och framför allt trevlig personal när man ringer lr skickar mail. Hjälper gärna till när man får problem med servern eller behöver göra inställningar etc. Snabba omstarter på vardagar, oftast bara några minuter för att få sin server omstartad efter man ringt.

Har dock flyttat sidan till ett nytt hem för nån vecka sen pga att vi behövde mer trafik till ett så bra pris som möjligt. Hade stannat kvar om deras trafikpaket var lite billigare utöver 600 GB som man får med varje månad.

Tummen upp för webcows, och Peter själv som skriver i tråden samt Mattias på supporten!
Sathack är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017