FAQ |
Kalender |
2006-09-14, 16:32 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Skulle behöva en särskild kod för opera & firefox eller för IE.
Sidan ser fin ut i IE men i opera och firefox så är divarna för långt ut till höger som jag vill fixa med padding. Hur skriver jag i CSS koden för att bara IE ska tolka koden eller tvärtom? |
||
Svara med citat |
2006-09-14, 17:10 | #2 | ||
|
|||
Medlem
|
Låter som du lyckats åkalla Quirksmode, vilket är då en inkorrekt doctype kastar in webbläsarna i Quirksmode, eller åtminstone vissa av dem. Resultatet blir att de tolkar CSS och HTML efter sin egen "standard". I IEs fall i total motsats till W3Cs standard.
Bästa sättet, enligt mig, att skriva IE-specifik CSS är Conditional Comments: Kod:
<!--[if lt IE 7]> <link media="screen, projection" rel="stylesheet" href="ie.css" type="text/css"> <![endif]--> Det andra alterantivet är CSS-hacks, men eftersom CSS-hacks inte är framåtkompatibla, de vanligare som finns: Star hack och underscore framför element-namnet skall t ex åtgärdas i IE7. Så Conditional Comment är rätt väg. Tro mig. För lite mer om det fenomen jag misstänker att du stött på: http://www.google.se/search?hl=sv&q=...S%C3%B6k&meta= Ett annat sätt är att helt enkelt alltid hålla sig till en strict-doctype, i regel så slipper man quirks-mode då. |
||
Svara med citat |
2006-09-15, 09:10 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2006-09-15, 11:02 | #4 | ||