FAQ |
Kalender |
2009-02-06, 22:49 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej
Driver en e-butik och har valt att ha personnummer kontroll vid registrering som kund. Registrering och inloggning sker över säker anslutning. Som betalningssätt har vi i dagsläget Förskottsbetalning (Pro-Forma Faktura) och Postförskott. Vi har valt att ha personnummer kontrollen för att ingen under 18 år (16 år ?) ska kunna handla eller kanske rättare sagt kunna kryssa i "Jag godkänner köpvillkor" och ingå avtalet. Fler kunder strömmar in till butiken och en del motsätter sig att lämna ut sitt personnummer och väljer då att handla i annan butik, detta vill man ju inte ska hända, men jag vill också göra rätt för mig och inte låta "minderåriga" handla/ingå avtal. Så nu undrar jag var jag kan hitta information om vad som är rätt och fel angående personnummer kontrollen? Varför ska man ha den? Varför ska man inte ha den? Några kunder har frågat varför jag inte har en kryssruta som säger "Jag är över 18 år......", den möjligheten har jag inte idagsläget. Tacksam för alla svar. /Mats |
||
Svara med citat |
2009-02-07, 02:09 | #2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Menar du juridiskt eller affärsmässigt?
I ett av mina företag har vi uteslutande ungdomar i 14-20 års åldern. Många är inte riktigt införstådda i vad dom gör. Min erfarenhet är: * Krävs det personnummer skriver dom nån av sina föräldras, syskons, grannes hunds * Använder du kreditkort så "lånar" dom sin fars * Har du en kryssruta som dom måste kryssa i för att komma vidare med beställningen så gör dom det, utan att läsa vad som står bredvid. Det finns ingen enkel lösning. förutom att inte erbjuda postförstkott. Vi levererar inget innan vi fått betalt. Men man får problem ändå. Får massor av mejl med "oj, jag visste inte att jag gjorde en beställning, skulle bara kolla vad priset blev" - osv. |
||
Svara med citat |
2009-02-07, 02:28 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Nar kunden betalar i forskott finns egentligen ingen anledning att krava personnummer eftersom utan betalning sker inget kop. Vid PF kan det vara bra for din egen del dels for att du far kontroll pa att det (forhoppningsvis) inte ar en minderarig samt ar det lattare nar man skickar till inkasso efter att de inte lost ut paketet. Att de kryssar i en ruta att de godkanner villkoren har anda ingen betydelese om de ar under 18 (Conny ratta mig om jag har fel). De kan ju bara uppge nagon annans personuppgifter for att genomfora kopet.
|
||
Svara med citat |
2009-02-07, 02:49 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Själv skulle jag inte se med blida ögon på en sajt som kräver mitt personnummer
Visst det kan vara enklare vid krav på icke-utlösta PF Men skulle du då inte kunna ha det enbart som krav vid detta? |
|||
Svara med citat |
2009-02-07, 07:03 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Man kan inte ställa krav på schysta kunder pga. enstaka problemanvändare. Personnummer bör inte krävas utan en legitim anledning (kort- eller fakturabetalningar). |
||
Svara med citat |
2009-02-07, 11:14 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vi har personnummer hämtning i vår butik i kassan. Dvs kunden får frivilligt ange sitt personnummer och klicka på en knapp hämta adress för att få sina adressuppgifter ifyllda. Hitills har ingen klagat utan de upskattar detta pga enkelheten. Sedan kan de naturligtivs välja att inte använda den funktionen och skriva allt manuellt i stället.
Jag upplever att det blir mer och mer accepterat att ge ut sitt personnr, och att de som oftast inte vill faktiskt är vi lite smått paranoida datamänniskor :-) |
|||
Svara med citat |
2009-02-07, 11:34 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Men vad händer med personnumret sen? Så här tycker Datainspektionen:
http://www.datainspektionen.se/frago...personnummer1/ Citat:
|
||
Svara med citat |
2009-02-07, 11:45 | #8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vi lagrar inte personnumret, utan det används enbart i hämtningsförfarandet.
Varför skulle vi lagra det? Det finns inget behov för vår del att göra det. |
|||
Svara med citat |
2009-02-07, 14:16 | #9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2009-02-07, 14:36 | #10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har dåliga erfarenheter av kunder som vägrar uppge sitt personnummer, det är ofta kunder med långa listor på skulder hos fogden. Du ska bli glad om dem går till en annan butik och handlar för du lär ändå inte få betalt från dessa.
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|