Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


biltvätt på företaget?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-12-28, 18:06 #1
snowflake snowflake är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 44
snowflake snowflake är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 44
Question biltvätt på företaget?

Hej,
Jag jag har precis startat en EF, och i min arbetsuppgift ingår det att fota olika trafiksituationer, ibland händer det att jag blir tvungen att att fotografera med min privata bil med i fotot för att beskriva en verklig trafiksituation. Men vill såklart ha en fin och snygg bil för det, då dessa bilder är tillför utbildningsmaterial till olika gymnasieskolor runt om i landet.

Det jag undrar över är ifall det nu är tillåtet för mig att ta biltvätten på min nystartade EF som en kostnad? (blir tvungen att tvätta ca 1 gång i veckan).
snowflake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-28, 19:08 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Har svårt att tänka mig att SKV skulle sätta sig emot detta så länge du kan motivera varför.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-29, 00:22 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Så länge kostnaden är relevant för din företagsverksamhet (som den tydligt är i det här fallet enligt mig) så ska det inte vara några problem. Är du osäker kan du alltid fråga Skatteverket direkt även om deras svar aldrig är någon garanti.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-29, 10:26 #4
snowflake snowflake är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 44
snowflake snowflake är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 44
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Så länge kostnaden är relevant för din företagsverksamhet (som den tydligt är i det här fallet enligt mig) så ska det inte vara några problem. Är du osäker kan du alltid fråga Skatteverket direkt även om deras svar aldrig är någon garanti.
hmm.. konstigt... är skatteverkets svar inte någon garanti? vems svar är då ett 100%-ig garanti?
snowflake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-29, 10:35 #5
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av snowflake Visa inlägg
hmm.. konstigt... är skatteverkets svar inte någon garanti? vems svar är då ett 100%-ig garanti?
Du kan begära förhandsbesked hos Skatterättsnämndens.

"Ett förhandsbesked är ett svar från Skatterättsnämnden om hur en viss fråga ska bedömas skatterättsligt. För att kunna få ett förhandsbesked måste man skicka in en ansökan till Skatterättsnämnden.

Ett förhandsbesked som vunnit laga kraft är bindande för Skatteverket och för en allmän förvaltningsdomstol, om den som begärt beskedet yrkar det.

Det är möjligt att överklaga ett meddelat förhandsbesked hos Högsta förvaltningsdomstolen. Något krav på prövningstillstånd finns inte."
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-30, 18:20 #6
MrClick MrClick är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 83
MrClick MrClick är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 83
Jag skulle svara ja på den frågan.

Jag har tidigare varit i liknande situationer som dig och alltid ställt mig frågan, "kan jag göra såhär?". Så länge jag har nytta av det i företaget så anser jag att man kan göra så. Jag menar, om du ska ta fram material med hjälp av en bil, oavsett om det är din privata eller vems det är, vill du då stå där och fotografera en skitig bil? Det vill man ju inte, hur bra blir materialet då liksom..
MrClick är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-02, 11:55 #7
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
Undrar om det kan bli problem med att det är din privata bil eller spelar det ingen roll?
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-02, 12:41 #8
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Jag skulle tippa att du får dra av för en del av biltvätterna men inte alla eftersom biltvätt är något som man normalt måste utföra oavsett om man ska ta bilder eller inte.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-02, 18:56 #9
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_ Visa inlägg
Jag skulle tippa att du får dra av för en del av biltvätterna men inte alla eftersom biltvätt är något som man normalt måste utföra oavsett om man ska ta bilder eller inte.
Japp, jag skulle nästan jämföra det med att köpa busskort. Dra något kvitto då-och-då på bolaget eller vad som nu är lämpligt om du åker mycket buss i tjänsten.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-05, 01:33 #10
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Jag ser tre alternativ:
1. Det är för lite pengar för att dom ska orka bry sig.
Bostad, hyra och hyra kontor i sin egen bostad... det är minerad mark, men biltvätt!? Hallå!?

2. Om du fortfarande vill hålla dig på rätt sida, sätt in en papperslapp med milersättning, som är 18:50 (tror jag) och hitta på nåt kundbesök eller nåt...
visst, att tänja på sanningen... men vad då!? Det är dina pengar oavsett vilket.

3. Kör på. Du måste tro på dig själv och det du gör. Som nämns ovan, om det är något du tjänar pengar på i din verksamhet så är kostnaden befogad. Lite förvrängt, "kan du fakturera för biltvätten?" och det kan du ju!

***
Jag har haft Enskild Firma i 13 år och jag har blivit kontrollerad av Skatteverket. Ingen anmärkning.

Jag har både mobilt bredband och min telefon på företaget. Hela tiden, alla år, och det kan jag säga, att det kostar MER än att tvätta bilen!

Jag sålde korv tidigare.
Då kunde jag köpa ALLT som var relaterat till den verksamheten genom företaget. Av samma anledning som det är för dig, att "jag kunde tjäna pengar på utgiften". Så väl ketchup, gasol, grill, servetter, dricka... ja, allt!

Det var också den verksamheten som dom kontrollerade, men som sagt, utan anmärkning!
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017