FAQ |
Kalender |
2010-11-02, 15:35 | #1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
(postar samma fråga som hos seo-forum...) jag har fått ett hårt slag och fått många sajter som ligger på samma VPS utsparkade från Google. När jag tittar på loggar från Pingdom som visar svarstider och upptid senaste två månaderna ser det (tror jag) riktigt illa ut. Hur brukar Google reagera då? Åker man ut och sedan tillbaka "automatiskt" om svarstiden är okej vid nästa besök, eller behöver man begära en re-inclusion? Självklart skulle det kunna bero på andra saker, något som strider mot riktlinjer osv, men jag har ansträngt mig för att undvika detta. Både sajter som har mycket och lite innehåll samt varierande bounce-rate har rykt. Åtgärder so far från min sida: stängt av Adsense på bannade sajter samt jobbat på att optimera sajterna, förre db anrop osv. Tacksam för tips! |
||
Svara med citat |
2010-11-02, 15:40 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
jag är ingen SEO-1337, men som jag förstår det så ryktas det att Google använder responstid/upptid som en faktor för relevans..
VIlket jag kan tycka är ganska vettigt, för vem fasen vill bli länkad till en långsam site? |
|||
Svara med citat |
2010-11-02, 15:44 | #3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Precis, sådana sidor bör rankas ner i SERPen. Men att slängas ut helt från sökmotorn känns tufft.
|
||
Svara med citat |
2010-11-02, 15:50 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
Svara med citat |
2010-11-02, 15:50 | #5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Har du åkt ut helt?
Verkar som väldigt hårt straff. Att sidor åker ner i listan är dock sant och google har bekräftat själva att hastigheten är en viktig del i användarupplevelsen och de tar med det i sina beräkningar för site kvalitet. Så snabb och responsiv site spelar roll, ändå mer spelar upptid roll. Timeout är aldrig bra :P. |
||
Svara med citat |
2010-11-02, 16:07 | #6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Japp, helt ute...bye bye....hasta la vista.... :-\
|
||
Svara med citat |
2010-11-02, 16:16 | #7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
hur mycket nertid/seghet har du haft egentligen?
låter som ganska kraftigt straff.. men de kanske börjat lägga ganska stor vikt på upptid. annars finns ju chansen att du eller någon annan på vpsen har något mindre okej i googles ögon hostat. |
||
Svara med citat |
2010-11-02, 17:43 | #8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har svårt att tänka mig att dålig laddningstid eller att sajten under kortare tider legat nere skulle resultera i en total borttagning från sökresultaten. Det skulle vara mer rimligt att de lägger sajten i något filter till dess att det ordnat till sig.
Oavsett om det är problemet eller ej så borde du komma bort från den dåliga VPS du verkar ligga på nu. Inte minst för användarnas skull. Dubbelkolla även om det kan vara något annat som Google inte gillar. T.ex. utlänkar till tveksamma sajter. Noggrann genomgång följt av en "request reconsideration" i Webmaster Tools är mitt tips. Aftonbladet finns på Google |
|||
Svara med citat |
2010-11-02, 17:44 | #9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2010-11-02, 18:03 | #10 | ||