FAQ |
Kalender |
2006-11-01, 22:15 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej
Har knåpat ihop detta lilla script. Har dock problem med att jag vill skicka med vilken div-tagg som skall uppdateras vid returnering av HTML. Hur får jag detta att fungera? Om jag aktiverar variabeln som jag lagt in manuellt så fungerar den, men inte om jag försöker göra det dynamiskt så som jag vill ha det =/ Tack på förhand Kod:
var xmlHttp function sendajax(str, url, divtagg) { xmlHttp=GetXmlHttpObject() if (xmlHttp==null) { alert ("Webbläsaren stödjer inte HTTP Request") return } //var url="/_commondata/ajax/quicksearch.asp" url=url+"?q="+str url=url+"&sid="+Math.random() xmlHttp.onreadystatechange=stateChanged xmlHttp.open("GET",url,true) xmlHttp.send(null) } function stateChanged() { if (xmlHttp.readyState==4 || xmlHttp.readyState=="complete") { //var divtagg = 'foobar' document.getElementById(divtagg).innerHTML=xmlHttp.responseText } } function GetXmlHttpObject() { var objXMLHttp=null if (window.XMLHttpRequest) { objXMLHttp=new XMLHttpRequest() } else if (window.ActiveXObject) { objXMLHttp=new ActiveXObject("Microsoft.XMLHTTP") } return objXMLHttp } |
||
Svara med citat |
2006-11-02, 00:23 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
divtagg finns ju bara i sendajax och inte i stateChanged.
|
||
Svara med citat |
2006-11-02, 00:29 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag pratade med en person.. och det han sa var att det var publikt.. =/
Måste ha missuppfattat honom.. Hur ska jag skriva för att jag ska fånga upp den variabeln till den andra funktionen? |
||
Svara med citat |
2006-11-05, 20:03 | #4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ingen som kan?
|
||
Svara med citat |
2006-11-05, 20:33 | #5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det "personen" menade var kanske att du var tvungen att göra divtag-variabeln global precis som din variabel vid namn xmlHttp.
Detta är ju en möjlighet givet att det bara är en divtag åt gången du ändrar. Ett alternativ är ju annars att du skickar med divtaggen i din request och låter ditt script svara med divtaggen i responsen också. Då skulle duklara ev flera samtidiga uppdateringar. |
||
Svara med citat |
2006-11-05, 20:35 | #6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har läst lite om detta och om jag inte har helt fel så kan jag inte returnera det i "tomma intet", utan måste referera till en div-tagg då det tydligen är div-taggar som jag kan trycka ut inner.html i
Så på nåt sätt måste javascriptet veta vart den ska pyttsa ut det som den fick returnerat? Eller förstår jag fel? =) |
||
Svara med citat |
2006-11-05, 21:49 | #7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har löst problemet. Tack ändå =)
|
||
Svara med citat |
Svara |