FAQ |
Kalender |
2004-02-09, 18:39 | #1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har på senare tid sett fler och fler sidor som gör likt flera amerikanska länkkataloger och söktjänster, de kör clockade redirects. Många av dessa (de nya Svenska) har närmar 10 000 specifierade sidor som de använder för att dra trafik till deras söktjänster/länkkataloger.
Dessa gör såklart resultatet inrrelevanta. Jag har varit i kontakt med Google (grymma på snabb respons) och de säger att det i princip är omöjligt för dem att ta bort de sidorna ur sökresultatet, men vaddå? Det kan väl inte handla om mer än ett 100-tal sidor det gäller. De borde inte vara speciellt svårt att excluda de sidorna, eller? Exempel på sidor: Exempel 1 Exempel 2 Exempel 3 Exempel 4 P.S. Det är samma person som ligger bakom alla dessa sidor. Finns det något sätt som man kan få bort dessa sidor, tror ni att nic respektive godaddy kan tänka sig att avregga domänerna? |
|||
Svara med citat |
2004-02-09, 19:08 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är du säker på att det är samma firma som ligger bakom även etrafik.com/onlineguiden.com? Jag tänkte skriva ett argt inlägg om dem idag faktiskt, men jag hittade inte att den firman står bakom de två domänerna även om jag hade för mig det.
Jag anmälde etrafik.com till Google för några veckor sedan. Jag har inte fått något svar än, men förstår inte riktigt hur de kan säga att de inte kan ta bort resultaten. Att de kan svartlista domäner ser jag som en ren självklarhet. Det är nog mer att de ska orka bry sig, Sverige är litet. Anmälningar kan göras på http://www.google.com/contact/spamreport.html. Edit: Med hänvisning till reglerna. |
||
Svara med citat |
2004-02-09, 19:47 | #3 | |||
|
||||
Administratör
|
Känner dessa grabbar väl bor i samma stad som jag och hjälper mej att sälja annonser på en av mina sidor, duktiga på SEO, det dom gör är i princip som alla vi andra gör, fast dom gör det i större skala som ett heltidsjobb.
Internationellt har detta hållt på i 7+ år, men det är först på senare tid jag sett det på svenska sökresultat i stor utsträckning, nu när Google inför filter för engelska kommersiella söksträngar ser man att det är ca 10 SEO företag som slagit sig in på svenska marknaden, "duktigast" är nåt tyskt företag. Tycka vad man vill, men det här är ju ingen nyhet som man tittar på hur det sett ut i USA senaste 5 åren. Se även Kelkoo, deras cachade söksträngar är väldigt dominerade i hela Europa, och får de 10 SEO företagen att framstå som småaktörer. Tycka vad man vill om detta, vissa vinner vissa förlorar varje googleuppdatering, precis som GG brukar säga. Jag är väl förmodligen lite skadad av att själv följt internationella marknaden noggrant, jag tycker dom är jättesmarta, men jag vet själv hur det känns när man tappar topplaseringar till SEO företag, Kelkoo och andra aktörer. Bara att bita ihop och jobba hårdare. WN
2004-02-09, 19:52 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2004-02-09, 19:55 | #5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Att de använt metoden i USA ett antal år rättfärdigar inte så mycket, inte heller att Kelkoo gör det.
Jag håller inte alls med om att det är "i princip som alla vi andra gör". Det är rejäl skillnad på att medvetet bryta mot Googles regler och att omformulera sin sajttext så att fler nyckelord kommer med. Att man tappar placeringar ibland får man helt klart leva med, jag har själv åkt ner rejält på sistone av andra skäl. Men konkurrensen ska åtminstone ske på någorlunda lika villkor, inte så att den som fuskar mest får bäst placering. |
||
Svara med citat |
2004-02-09, 20:08 | #6 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Vissa kallar det Spam, vissa kallar det SEO, tolkningsfråga anser jag bortser man från kvantiteten gör dom ju precis som alla andra aktörer som jobbar med sökmotortrafik. Citat:
Den dagen Google bestämmer hur min websida skall se ut vill jag inte se, och den dagen tror jag jag slipper iofs. WN
2004-02-09, 21:01 | #7 | ||
|
|||
Validating
|
Det är firman i who-is'en som ligger bakom dessa cloakade siter.
etrafik.com/onlineguiden.com/ap6.se och det är säkert inte dom enda. Varje sitet har ca 5-6000 indexerade dörrsidor med redirects. Själv har jag också anmält alla dessa för ett tag sedan. Regler är ju till för att följas och hoppas dom i det snaraste blir avstängda. Hans Sandblom | TjörnDesign Edit: Med hänvisning till reglerna. |
||
Svara med citat |
2004-02-09, 21:10 | #8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag förstår kelko och pricerunner som har deras produktbeskrivningar och liknande indexerade, men däremot att lägga in redirectade adresser som går till helt orrelevanta sidor, som inte har något med själva titeln att göra - det tycker jag är oschyst.
Citat:
Om denna trend sedan fortsätter, vad får vi se då? De första 20-30 sökresultaten med bara sådana sidor? |
|||
Svara med citat |
2004-02-09, 21:18 | #9 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
"Tyvärr finns det ingen information om Keyword". Citat:
Undra vem google tappar till, alltheweb? WN ##EDIT ##### Länk till 5460 exempel. ##########
2004-02-09, 21:33 | #10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|