FAQ |
Kalender |
2007-01-19, 13:20 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
När man ser dagens artikel i ComputerSweden är det inte svårt att förstå att Nordeamailen fortsätter dyka upp.
http://computersweden.idg.se/2.139/1.92399 Finns mao gott om folk som fortfarande går på mailen. |
||
Svara med citat |
2007-01-19, 13:25 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Igår kväll fick jag ett mail som såg rätt så bra ut i jämförelse med de jag tidigare fått. Var ganska snyggt uppställt, svenska tecken etc. Men hur man fortfarande som kund kan gå på detta och lämna ut sina upgifter efter all uppmärksamhet är märkligt tycker jag.
|
|||
Svara med citat |
2007-01-19, 14:15 | #3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tips till Nordea, skicka ut ett brev till alla där det står utförligt vad som gäller samt att dom inte kommer ersätta förlorade belopp i framtiden.
|
|||
Svara med citat |
2007-01-19, 14:29 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
Trojanproblemen är en sak...
Men mailen där folk uppges lämna inloggningsuppgifter är rätt obegripligt att folk fortfarande går på, dels för att det är rätt känt vid det här laget, dels därför att det på engångskods-korten står tryckt: "Nordea skickar aldrig e-post för att fråga efter kodnummer, kreditkortsnummer eller annan känslig information." |
||
Svara med citat |
2007-01-19, 17:28 | #5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Mjo, men sen så finns det ju trojaner också. Att skydda sig mot dem är nog svårare än att skydda sig mott ett konstigt e-post meddelande där man enligt mailet ska skriva ner och skicka iväg sina lösenord till nordeas personal.
Citat:
Vad jag förstått så används IP nummer från utlandet för att logga in och skicka pengar. Om man istället endast tillåter svenska ip-nummer kanske det minimerar problemet. mvh |
|||
Svara med citat |
2007-01-19, 17:59 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2007-01-20, 00:23 | #7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Man kan undra hur smarta folk är.
Hur ska Nordea kunna maila till en om man inte ens gett dom sin mailadress? |
||
Svara med citat |
2007-01-20, 02:46 | #8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2007-01-20, 13:58 | #9 | ||
|
|||
Medlem
|
man blir ju bara så trött på alla dessa attacker, de fyllar upp mailservrar världen över med massa skräp och nyheterna har inget bättre att skriva om, samtidigt som det fortfarande är folk som är dumma nog att gå på dessa välkända phishingattacker. Norde ska ju enligt uppgift ha informerat alla sina kunder per brev om att de inte skickat e-post till sina kunder och det är omtalat i media nästan varje dag de senaste månaderna. Man velar dock lite från nordea med betala/inte betala ut pengarna till sina kunder. Visst, de har ett osäkert system som de borde ta ansvar för, men samtidigt så är det ju oansvarigt av användaren att lämna ut inloggningsuppgifter efter att ha klickat på en länk i ett mail som nordea aldrig skulle skicka.
Trojarnerna däremot är ju ett litet problem, men om användaren skullle ha ett virusprogram i sin pc så skulle risker minimeras. Jag är inte kund hos nordea och planerar inte heller att bli, men med tanke på deras kunders trygghet och säkerhet så kanske de borde börja med annat än trisslotter för internetbanken. |
||
Svara med citat |
2007-01-20, 15:01 | #10 | ||
|
|||
Nykomling
|
En sak som jag inte kan förstå det är att om man nu har ansträngt sig nog mycket för att fixa en phishingattack, hur kommer det då sig att man inte klarar av att fixa ett bra mail till dem man spammar? :P
Hur svårt kan det vara egentligen? Det är väl det lättaste och viktigaste? Även om det som elofsson säger har blivit lite snyggare, men ändå? Well, well... man ska vara glad att det är talanglösa människor som jobbar med sån skit iaf |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|