Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ritplattor

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-17, 17:43 #1
edens edens är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2011
edens edens är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2011
Standard Ritplattor

Halloj,

Som webbdesigner skapar jag en hel del logotyper och animeringar. Är sugen på att köpa en ritplatta då jag även är relativt duktig på att teckna och skapa.
Finns det någon som äger en ritplatta och som har god nytta av det inom Webbdesign?

Är det värt att köpa??

Vart finner man det bästa?
Vad ska man satsa på?
Vilken prisnivå ska man ligga på för att få en bra platta?

Tacksam för svar!
edens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-17, 18:01 #2
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Hade en liten A6 ritplatta från Wacom. Man ska snarare se det som ett annat sätt att styra musen, inte ett substitut för penna och papper. De vanligaste och billigaste är ju en touchpad med en stylus. Och vad jag har sett är det oftast fotografer som har nytta av dessa, för att manipulera bilderna mer naturligt.

Ska man istället skapa illustrationer och dylikt är antagligen en "skärmritplatta" att föredra. Så att du faktiskt ritar på själva bilden och inte på en touchpad.
http://www.wacom.eu/index2.asp?lang=en&pid=95

Oavsett vad du köper ska du satsa på största möjliga, A6 är rätt värdelöst för seriöst arbete.

Senast redigerad av Adestro den 2011-03-17 klockan 18:09
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-17, 20:50 #3
MikaelBs avatar
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2005
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem
MikaelBs avatar

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Adestro Visa inlägg
Hade en liten A6 ritplatta från Wacom. Man ska snarare se det som ett annat sätt att styra musen, inte ett substitut för penna och papper. De vanligaste och billigaste är ju en touchpad med en stylus. Och vad jag har sett är det oftast fotografer som har nytta av dessa, för att manipulera bilderna mer naturligt.

Ska man istället skapa illustrationer och dylikt är antagligen en "skärmritplatta" att föredra. Så att du faktiskt ritar på själva bilden och inte på en touchpad.
http://www.wacom.eu/index2.asp?lang=en&pid=95

Oavsett vad du köper ska du satsa på största möjliga, A6 är rätt värdelöst för seriöst arbete.
Instämmer, har även jag en A6 från Wacom som förvisso var rätt rolig ett tag men tämligen värdelös att göra något vettigt på. A4 format är nog absolut minimum för att kunna göra något vettigt och då springer det iväg i pris om man vill ha något med precision.
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017