FAQ |
Kalender |
2011-03-25, 14:02 | #1 | |||
|
||||
Medlem
|
Blocket växer i världen.
Här är alla syskonen. www.segundamano.com.ar www.yapo.cl www.segundamano.com.mx www.vende.pe www.willhaben.at www.kapaza.be www.segundamano.es www.soov.ee www.tori.fi www.leboncoin.fr www.aggeliopolis.gr www.jofogas.hu www.subito.it www.custojusto.pt www.blocket.se www.tutti.ch www.ayosdito.ph www.sahiPasand.com www.berniaga.com www.mudah.my Varför var det inte jag eller du som startade det? |
|||
Svara med citat |
2011-03-25, 14:15 | #2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är ju inte så att Blocket är ensamma om att finnas i 20 länder Finns fortfarande utrymme för åtskilliga nya internationella projekt och företag, att bli sur för att man inte kommit på alla lyckade idéer genom åren är lite nedslående i längden. Bättre då att fundera ut något eget, tänka framåt och köra på. Det är kul när sådant här lyckas (nu vet jag inte exakt hur bra alla systersajter har gått dock, vet att en del fungerat bättre än andra). Blockets framgång har dessutom indirekt gett mig en hel del jobb vilket inte heller är helt fel
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2011-03-25 klockan 14:24 |
||
Svara med citat |
2011-03-25, 14:34 | #3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag vet att det nästan enbart är när du skrivit något som jag kommenterar men du skriver verkligen så konstiga saker att man blir tårögd, tartar.
Ingen har hunnit påstå att Blocket är ensamma om att finnas i 20 länder, ingen har påstått att det inte finns fler miljonidéer eller att det är hopplöst att finurla ut något själv. Det som är kul att det är en så pass enkel idé som funnits i den "analoga" världen i all evighet som har lyckats slå så jäkla stort. |
||
Svara med citat |
2011-03-25, 15:08 | #4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
IM-tjänster: kombination av brev och telefon E-posttjänster: elektroniska brev Webbtidningar: helt enkelt bara elektronisk variant av tidningen Blocket: second hand-butiken som täcker hela landet Bloggar: en modern variant av dagboken Katalogtjänster: telefonkatalogen Tradera: auktioner på nätet Communities: alla gamla mötesplatser för människor uppskalat E-butikerna: vanliga butiker Det mesta har funnits i den analoga världen, ofta i hundratals år, och det handlar om väldigt enkla idéer (även om utförandet sedan blivit förbättrat steg för steg) och företeelser i de flesta fall. I de fall man inte kan hitta någon bra analog jämförelse, t.ex. för prisjämförelsesajter, så handlar det ofta istället om att använda den moderna tekniken för att lösa problem som tidigare varit svårlösta. Data som ändras frekvent var väldigt krångligt att hantera tidigare. Och innan du hinner tolka även det här inlägget på något tokigt sätt så får jag väl skriva att det inte är menat som kritik riktad mot någon person alls Ifall ett inlägg inte är tänkt att inleda en diskussion så finns det ingen poäng med att skriva.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2011-03-25 klockan 15:40 |
||
Svara med citat |
2011-03-25, 15:35 | #5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Betänk att Blocket värderades till 183 miljoner 2003 när grundaren Henrik Nordström köptes ut.
Senaste bokslut 2009 ger ett resultat före finansnetto på 286 Mkr. Bra affär. |
||
Svara med citat |
2011-03-25, 17:35 | #6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Sättet du skriver på får det alltid att låta som att du dementerar det föregående skribent precis sagt. Någon typ av besserwisser-fasoner - vad vet jag.
|
||
Svara med citat |
2011-03-25, 18:06 | #7 | |||
|
||||
Medlem
|
||||
Svara med citat |
2011-03-25, 20:17 | #8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vad skulle jag skrivit då? "Ja, Blocket går riktigt bra och har si och så många miljoner i årsomsättning. Slut på diskussion." Nu fanns det ju iaf någon substans i inlägget - att pusha folk att försöka göra något liknande men i en helt annan niche.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2011-03-25 klockan 21:11 |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|