Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


(Kris) Backup av webserver

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-25, 12:23 #1
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Standard (Kris) Backup av webserver

Tjena

Igår dog min dedikerade server och den har nu bytts ut (inte riktigt fått veta varför).
Det är en server med samma specs dock ej identisk. Därför kommer de installera om den. Servern har nu bootats tillfälligt med GRML (Linux Live) för att jag ska kunna ta nödvändig backup innan ominstallationen. Jag har access via SSH, SFTP.

Hur gör jag lämpligast en full backup? Vill ju ha med MySQL-databaser, filer osv.

Är lite nojjig att jag ska missa något när jag inte kan gå in via ex. Direct Admin och göra en full backup.
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-25, 13:07 #2
hundservers avatar
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 905
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
hundservers avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 905
Rsync skall väll vara optimalt
hundserver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-25, 13:14 #3
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Vad är det som är trasigt? Inte någon hårddisk, va? Är hårddiskarna okej är det ju bara att köra rsync på de kataloger du vill spara. MySQL lagrar också datat som filer - kolla i konfigurationen efter data_dir (eventuellt ligger InnoDB någon annstans, men det bör också framgå av konfigurationen).

Glöm inte att spara hela /etc som innehåller din konfiguration. Du kan inte lägga tillbaka hela /etc rakt av, men då har du i alla fall sparat alla filer så du kan kopiera tillbaka de relevatna.

Kräv svar av leverantören på vad det är som hänt. Är det ett hårdvarufel ska nedtiden räknas mot SLA, och egentligen ska de hjälpa till med backup (de har ju ansvar för att hårdvaran fungerar). Du ska inte heller behöva betala för den trafik som dras vid backup och återställning.

Hade jag hyrt hårdvara hade jag också krävt att leverantören flyttar över och återställer allt när hårdvaran strular. Jag hade varit behjälplig med svar på hur det såg ut och kan tänka mig att ställa viss konfiguration tillrätta, men i slutändan är det ändå deras jobb. Vill man ha hårdvaruansvar som kund så väljer man co-location, som ju är mycket billigare.

Senast redigerad av emilv den 2011-04-25 klockan 13:18
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-25, 13:15 #4
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Full backup av mysql gör du via mysqldump. Om du är helt hundra på att ingen process ändrar i databaserna kommer det att gå bra, annars rekommenderas --single-transaction för Innodb-tabeller.

För att dumpa hela kataloger så rekommenderar jag tar för kataloger med många filer samt rsync för kataloger med ej så många filer.

Förslag på syntax finner du här:
http://www.crucialp.com/resources/tu...twork-copy.php

Tänk på att se till så att filskydd och ägandeskap bevaras så lång möjligt. Lite bökigt att rekonstruera efterhand!
Ta också en dump av /etc, finns mycket konfiguration där som du vill ha kvar som referens. (men dumpa inte tillbaka den på plats, lägg den nån annans stans)
För att lista installerade paket i Debian/ubuntu gör du dpkg --get-selections > lista.txt

Mail till virtuella mailboxar kan ligga lite varstans, pröva
sudo grep virtual_mailbox_base /etc/postfix/main.cf om du kör postfix.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-25, 15:20 #5
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Om din server dog och diskarna är ok så får väl din leverantör flytta över diskarna till din nya server, om det inte är möjligt borde dom flytta datat år dig. Det är väl inte ditt fel att hårdvaran gått sönder?

Låter som du valt en skitleverantör.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017