FAQ |
Kalender |
2010-08-31, 13:02 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har ett domännamn som refererar direkt till min verksamhet och tycker kanske att jag har ett innehåll som är helt relevant. Nu beror det här kanske på att sajten är så pass ny men jag hamnar ju misstänkt långt ner i sökningen...
Låt oss säga att man har en domän som heter www.tjanst.se och har ett relevant innehåll. Hur kan det komma sig att andra, "sämre" domännamn med likvärdigt eller kanske sämre innehåll kommer före i listningen? Beror detta på den viktning som t.ex. Google ger beroende på hur pass mycket inlänkar som finns osv.? |
||
Svara med citat |
2010-08-31, 16:04 | #2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det finns flera andra faktorer som väger tyngre än domännamnet. Innehållet är förvisso viktigt, så har du bättre innehåll så är de bra.
Titta på de konkurrerande domänernas ålder. En äldre sajt ser Google som mer trovärdig än en yngre. Inlänkar är också viktiga och kan lyfta en sajt mycket utan att sökordet finns med i domännamnet. Sarskilt om det är länkar från starka sajter. Använd Yahoo Site Explorer fär att se vilka inlänkar konkurrenterna har. Sökord i domännamnet är bra, men det ger inte automatiskt bra placering. Jobba på med innehåll och inlänkar samt låt din sajt åldras ett tag så borde den klättra. |
|||
Svara med citat |
2010-08-31, 20:00 | #3 | |||
|
||||
|
Citat:
Den tuffaste utmaningen man kan få inom SEO är egentligen att tävla mot en mycket gammal domän som under en mycket lång tid har fått en kontinuerlig tillförsel av naturliga inlänkar. |
|||
Svara med citat |
2010-08-31, 20:16 | #4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tio tusen!! :-)
Nej, så många tror jag inte det är... Men vad vet jag!? Att tro är att inte veta!! :-) En STARK grej är om dina besökare, räknat i tusental under lång tid, kanske två -fem år, söker i diverse index från Google, kommer till din sajt och sen aldrig återvänder till sökmotorn. Det betyder att de hittade vad de sökte samt att din sajt innehåller relevant information. Inlänkar i all ära, visst. innehåll samt kvalitet inte att förakta!! :-) En ny sida som rankar lågt eller dåligt... Inget att bry sig om. Skulle du inte själv bli rätt lack om du hade en fem år gammal sajt och sen en nån spjuver drar upp en sajt direkt som överglänser din sida...!? :-) Lite så fungerar Google. Inget Google gör sker av en slump. Det kan man konstatera!! :-) |
||
Svara med citat |
2010-08-31, 21:44 | #5 | |||
|
||||
|
Citat:
Därmed inte sagt att man måste kunna ens en bråkdel av allting som finns att veta, för att lyckas med sin SEO. |
|||
Svara med citat |
2010-08-31, 22:48 | #6 | |||
|
||||
|
Avvisningsfrekvensen (bounce rate) tror jag, precis som Bob skriver, är en viktig faktor. Där får Google svart på vitt hur besökarna reagerar på ditt innehåll. Det kan vara så att ditt innehåll är jättebra, men att det inte framgår för besökaran p.g.a. dålig navigering och design m.m. Om det är så, så tolkar Google ändå informationen som att sajten inte tilltalar användarna.
Om vi återgår till domännamnet så är jag fortfarande av åsikten (tron) att domännamnet i sig inte ger så mycket värde på ett sökord. Det handlar om hur de flesta naturliga länkar kommer se ut när man har en sökordsdomän. www.sökord.se resp www.ejsökord.se Med sökordsdomän innehåller länktexterna sökordet i fler fall, vilket ger extra skjuts åt sökordsdomänen. Hur många faktorer som påverkar rankingen vet väl ingen på rak arm, men att det är många som tillsammans väger mycket tyngre än domännamnet är väl ganska fastslaget. |
|||
Svara med citat |
2010-08-31, 22:55 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Intressant det där med bounce rate. Logiskt sett borde det ju vara en av de viktigare faktorerna om nu Google ska värdera hur pass "attraktivt" innehållet är i en sajt. Men det måste ju också ses i relation till motsvarande sajter?
Ja, det var helt klart mycket mer att tänka på än vad jag trodde... |
||
Svara med citat |
2010-08-31, 22:58 | #8 | |||
|
||||
|
Citat:
Sökte på "SEO factors" och hittade denna lista över faktorer Google väger in (eller antas ta med i bedömningen) http://www.vaughns-1-pagers.com/inte...ng-factors.htm Senast redigerad av kw_wasabi den 2010-08-31 klockan 23:01 |
|||
Svara med citat |
2010-09-01, 00:14 | #9 | |||
|
||||
|
Jag har inte aktiverat den själv, men det finns en sådan funktion i analytics. Så att Google jämför sidor inom samma nisch kan vi vara säkra på, eftersom den datan finns tillgänglig för deras användare. Om de sedan använder informationen för att ranka webbsidor är däremot inte säkert. Men det verkar ju högst rimligt att det skulle vara så.
|
|||
Svara med citat |
2010-09-01, 00:52 | #10 | ||
|
|||
Medlem
|
Oops... tyckte precis att jag låg högt när jag sökte på tre relevanta sökord efter varandra men nu kan jag inte replikera det... Crazy...
... ja, nu ser jag... det var när jag kollade "Senaste veckan"... Senast redigerad av KPK den 2010-09-01 klockan 01:20 Anledning: Ser i syne... |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|