FAQ |
Kalender |
2011-11-20, 13:39 | #1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej!
Vad av följande är korrekt svenska? HTML-guide HTML-Guide HTML guide HTML Guide HTMLguide Är väldigt osäker på den punkten och har alltid varit. Ogillar google bindestreck om man nu söker på HTML-Guide? |
||
Svara med citat |
2011-11-20, 13:47 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
HTML-guide är korrekt. Efter förkortningar så skall det vara bindestreck.
|
||
Svara med citat |
2011-11-20, 22:27 | #3 | |||
|
||||
|
Precis som Erik skriver är HTML-guide rätt.
När det gäller Google så har de inget emot bindestreck. Jag är inte säker på hur det är i löpande text, men bindestreck är en "separator" som Google tolkar som blanksteg. Detta gäller i alla fall i URL:er, men troligtvis även i text. Kör på HTML-guide så blir det både språkligt korrekt och bra för Google. |
|||
Svara med citat |
2011-11-22, 09:21 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om jag söker på, face-book på google, så kommer facebook upp först, och sedan är hela texten "facebook" fet-markerad. Om man skulle börja från grunden, och skapa en sida med domännamnet facebook.com, och ett med face-book.com, och sedan ha identiskt innehåll, bortsätt från att man skriver face-book överallt där facebook står i facebook.com. (Förstår ni) Nu förstår jag också att identiskt innehåll är inte bra, men om vi tänker bort den biten, och fantiserar att google inte har kommit på den algoritmen.. Vilket domännamn tror NI skulle ranka högst? facebook.com eller face-book.com, om jag söker på facebook, och inte face-book. ? PS. jag är som en nyfödd bebis som försöker lära sig gå för första gången, när det gäller SEO :P |
||
Svara med citat |
2011-11-22, 10:36 | #5 | |||
|
||||
|
Google förutsätter ju att du kan ha stavat fel och tar med det i sökningen. Sen så har väl sidans ranking mer med var den visas i träfflistan än med var bindestrecket sitter. Sen exakt hur det viktas vet jag inte.
Senast redigerad av Westman den 2011-11-22 klockan 10:38 |
|||
Svara med citat |
2011-11-22, 18:24 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om du vill lära dig skriva mer korrekt är boken svenska skrivregler värd att kika på.
|
|||
Svara med citat |
2011-11-23, 15:39 | #7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2011-11-23, 16:08 | #8 | |||
|
||||
|
Citat:
Att Google fetmarkerar facebook när du söker på face book beror på att Google vet att många missbrukar särskrivningar och gärna skulle särskriva sitt eget namn om de fick chansen. Google fetmarkerar även böjningar av samma ord, i det fall att Google vet att det ena ordet är en böjning av det andra. Söker du på joggar så kommer Google även att fetmarkera joggning. /Gus tav |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|