FAQ |
Kalender |
2011-11-25, 18:12 | #1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej, om vi säger att eskilstuna.se går ut om ett par månader.
Kan jag behålla domänen om jag hinnar snappa den före de tar tillbaka den? Jag menar, de är ju inget aktiebolag så dom kan ju inte reservera namnet, eller? |
||
Svara med citat |
2011-11-25, 19:47 | #2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Landsting? Det borde väl vara kommunens domän?
2011-11-25, 19:58 | #3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Nej du kan inte snappa eskilstuna.se, det är ett av IIS skyddat namn har jag för mig. Tidigare så var tom. bynamn låsta av IIS men för några år sedan så släppte de på svångremmen men kommunnamn osv. är väl fortfarande spärrade.
|
|||
Svara med citat |
2011-11-25, 20:04 | #4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hur ser man ut de är spärrade?
Hittade detta på iss. Sifferkombinationer i formatet xxxxxx-xxxx Kontrollgirokonton (90-konton) 11-serien för telefoni 90000 90160 och 90165 Två bokstäver följt av två bindestreck Landskoder enligt ISO 3166-1 alpha 2 code elements Exempel och testdomäner Vilseledande Huvuddomäner Svensk lag Främmande staters namn på svenska |
||
Svara med citat |
2011-11-25, 22:32 | #5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Senast redigerad av Westman den 2011-11-25 klockan 22:35 |
|||
Svara med citat |
2011-11-25, 22:41 | #6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Så man får göra det på landsting men inte på småorter som t.ex skavsta, mjölby?
|
||
Svara med citat |
2011-11-25, 23:21 | #7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Inget sånt är blockat.
Fritt fram att registrera enligt först till kvarnprincipen. Kolla IIS blocklist. |
||
Svara med citat |
2011-11-26, 00:13 | #8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Om jag använder domänen till samma sak som dom använde den förut, alltså vi kan ta informationsida, kommer det fungera eller blir man stämd? |
||
Svara med citat |
2011-11-26, 00:42 | #9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
JAG kan stämma dig för att du heter frecka på det här forumet. Sen utfallet blir är en helt annan sak - i det här exemplet lär det få avslag. Ja du kan lägga upp en informationssida om en by/stad/kommun. Däremot om du uttalar dig för att vara nåt/nån du inte är gör du fel. |
||
Svara med citat |
2011-11-26, 01:21 | #10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Det finns inga reserverade eller spärrade domäner utöver de som IIS listar. Däremot har du givetvis inte rätt att använda varje annan domän precis så som du själv önskar. Sen har det ingen som helst betydelse om det är ett aktiebolag eller inte. Du behöver nog hur som helst knappast bekymra dig om detta. Risken att Eskilstuna kommun låter domänen förfalla till registrering är extremt liten.
Svara |
|
|