FAQ |
Kalender |
2009-07-13, 02:25 | #1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ok, jag tror jag precis blev hackad.
Dum och korkad som jag varit den senaste månaden så har en Windows server jag har pipigt rätt ofta, men lat och arrogant som jag är sket jag i de och la de åt sidan då just den servern inte varit någon större prioritet. Hur som helst så inser jag nu varför den har pipigt, någon/något har knappat in miljoner olika bokstav och siffer kombos som password(Notera att jag använt mig av Windows egna Remote Desktop och då piper de för varje fel lösenord. För 2 dagar sedan kom jag inte längre åt mina webbsidor på den servern eller via Remote Desktop och bad då min kära vän åka dit och kolla, han kom dit idag och burken var fortfarande igång och rullade men jag kommer som sagt inte åt saker och ting ändå. Han rebootar och jag kommer snabbt åt burken och webbsidorna men inser snabbt att jag inte kan logga in via Remote Desktop. Lösenordet är inte de jag satte. Och jag hade inte någon speciellt stor webbsida på den burken, dock hade jag en virtuell burk PÅ den som hade en sida som snittade ~1000 unika per dag men de är ju då inte samma IP till den som mainservern som jag inte kommer åt nu. För jag tycker de verkar konstigt att någon dum liten unge nere i Kuba ska gå på en burk som knappt gör något. Men vad vet jag om de. Så min fråga är väl typ, har detta hänt er? Vad bör jag göra för att KANSKE kunna få tillbaka mina stuff? Finns de något sätt jag kan komma in i burken? Kommentarer såsom "skyll dig själv" osv undanbedes, jag är fullt medveten om att jag borde reagerat på detta tidigare och gjort något åt de. Tackar på förhand för seriösa svar. Lite humor kan vi självklart se i detta Tjo! |
||
Svara med citat |
2009-07-13, 04:51 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Skaffa fysisk tillgång till maskinen och återställ lösenordet ? Finns olika guider, man kan bla göra detta via Linux mm.
|
||
Svara med citat |
2009-07-13, 04:56 | #3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Via linux? Tack. Edit: Hittade detta som en moderator på sweclockers hade länkat tydligen. http://home.eunet.no/pnordahl/ntpasswd/ |
||
Svara med citat |
2009-07-13, 05:36 | #4 | ||
|
|||
|
Exakt, ntpasswd fixar det åt dig...
En sak du skall göra omedelbart. Stäng inloggning för Administratörs konto, skapa ett konto där användarnamnet är komplicerat samt även lösenordet. Användarnamnet kan vara i stil: <förnamn> + <födelserår> + <efternamn> Ett lösenord som är godkänt (minst 8 tecken, blandade versaler & gemener, specialtecken mm) Notera att flesta bruteforce verktyg använder inte meta tecken (åäö), så svenska tecken är utmärkta. |
||
Svara med citat |
2009-07-13, 11:29 | #5 | ||
|
|||
|
Spärra användaren efter 3 ogiltiga inloggningsförsök så minskar du risken att bruteforce verktyg har någon framgång.
|
||
Svara med citat |
2009-07-13, 11:33 | #6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det finns verktyg för att få fram administratörslösenordet.
Du kan göra mycket för att öka säkerheten med brandvägg och kanske använda en annan port än standard etc.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2009-07-13, 12:08 | #7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2009-07-13, 12:48 | #8 | ||
|
|||
|
ninza:
Efter du återställt ditt lösenord så skapar du en ny användare med admin-rättigheter och inaktiverar det gamla admin-kontot. Sen sätter du ett tokstarkt lösenord. Jonas förslag är bra. ÅÄÖ är ruggigt bra att använda tillsammans med symboler. Tänk också på att ju längre lösenord du har desto bättre. Mitt förslag är 12-15 tecken som du skriver ner och sparar på ett säkert ställe (inte okrypterat i din dator!). Efter ett par inloggningar så har du lärt dig lösen- ordet utantill. Byt även porten på RDP från 3389. Spara heller inte lösenordet i RDP- sessionen på din vanliga dator. För att ytterligare öka säkerheten i RDP-sessionen bör du köra denna genom en VPN-tunnel. RDP är krypterat på Microsofts egna hemliga vis. Men är det någonsin någon som sett en pop-up-ruta som ber dig godkänna serverns publika nyckel? Nej precis, krypteringsnycklarna är satta helt statiskt i Windows. Ni kan enkelt göra ett test mellan två XP-maskiner som kör RDP. Lägg till en tredje på nätverket och med en enkel mjukvara läser ni av hela RDP- sessionen. Fast att den är krypterad i 128 bitar! |
||
Svara med citat |
2009-07-13, 12:53 | #9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Får tacka för svar och hoppas jag lyckas återställa lösenordet. |
||
Svara med citat |
2009-07-13, 14:03 | #10 | |||