FAQ |
Kalender |
2013-05-08, 15:13 | #1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag ska sätta in lite eget kapital i mitt aktiebolag. Hur bokför jag det på bästa sätt?
|
|||
Svara med citat |
2013-05-08, 15:48 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Tyvärr svarar jag inte på din fråga men det finns många bra böcker kring AB att låna på biblioteken varifrån din fråga säkert kan besvaras.
|
||
Svara med citat |
2013-05-09, 04:34 | #3 | ||
|
|||
|
Det finns flera sätt, men det vanligaste är väl att du lånar ut dina privata pengar till ABt som ett vanligt lån.
pengarna ska debiteras konto 1930 och krediteras 2899 Övriga kortfristiag skulder. Då kan du även plocka ut ränta som kapitalbeskattas hos dig privat. Det kan man inte göra på samma sätt för "eget kapital". Men är det verkligen "Eget Kapital"? Varför ska du sätta in pengar i bolaget, är det brist i kapitaltäckningen av Aktiekaptalet så kan man även sätta in "villkorat aktieägartillskott, då räknas det som eget kapital och ska bokas in på konto 2093 "Erhållna aktieägartillskott". Eller om du ska tanka in pengarna på konto 2081 "Aktiekapital" (vid bildandet av bolaget). Finns även konto 2082 "Ej registrerat Aktiekapital". Så det beror på vad syftet är med insättningen av pengarna i bolaget. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-05-09 klockan 04:36 |
||
Svara med citat |
2013-05-09, 17:15 | #4 | |||
|
||||
|
Om du bara har problem med likviditet kan du debitera 1930 och kreditera 2893 (Skulder närstående personer) och bokföra det tvärtom när du tycker du vill ta ut det. Om du annars vill kunna ta ut ränta bör det bokföras som långfristigt lån och inte som kortfristigt tycker jag.
|
|||
Svara med citat |
2013-05-09, 19:12 | #5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Tack för era svar. ja det är ett helt nystartat bolag med enbart jag själv som ägare som förstås behöver lite pengar för att kunna köpa in vissa saker från start.
|
|||
Svara med citat |
2013-05-12, 11:24 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
Svara med citat |
2013-05-12, 12:32 | #7 | ||
|
|||
|
Citat:
Men om man vill ha maximal frihet så är det bättre att enbart ha 50 000 i AK och låna ut pengarna privat och boka det som en vanlig skuld i bolaget, som man kan få ränta för provat eller ta ut när som helst utan skatteeffekter. |
||
Svara med citat |
2014-04-14, 12:04 | #8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
säg att företaget har gått, och jag skulle vilja ha tillbaka dessa utlånade pengar. Dessa borde jag väl kunna föra över direkt, utan att betala skatt? |
||
Svara med citat |
2014-04-14, 14:43 | #9 | ||
|
|||
|
Aktiekapitalet får du inte ta ut, det är "bundet" till bolaget.
Men om du lånat ut pengar utöver AK till bolaget så kan du betala tillbaka det utan skatteproblem. Det är ju ett vanligt lån. |
||
Svara med citat |
2014-04-14, 23:17 | #10 | |||
|
||||
|
Tänk bara på att absolut inte låna ut pengar FRÅN ditt AB till dig privat. Det är rysligt olagligt och dyrt när skatteverket upptäcker det.
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|