Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ergonomi på arbetsplatsen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-07-18, 13:46 #1
DavidEW DavidEW är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2011
Flitig postare

Standard Ergonomi på arbetsplatsen

Jag har börjat att få problem med att min vänstra underarm, hand och fingrar domnar bort och börjar att sticka. Det måste vara från skrivandet på tangentbordet som man gör 8-14 timmar per dag. Jag tar pauser och går ut om dagarna också, så helt stilla sitter jag inte.

Har ni något tips för att förhindra eller lindra dessa besvär? Ergonomiska tillbehör osv.

Alla tips är välkomna!
DavidEW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-18, 13:54 #2
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Jag hade liknande problem som du vilket orsakades av att underarmen hängde fritt i luften när jag skrev på tangentbordet. Belastningen blir då ganska stor i längden. Så jag flyttade datorn längre bort så att underarmarna numera vilar på bordet när jag skriver vilket ledde till att problemen försvann.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-18, 14:53 #3
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2007
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
BarateaUs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Kan få samma stickande/avdomnande känsla när jag sitter med paddan/telefonen för mycket på fel sätt, typ ligger i sängen och håller den upp och stödjer på arbågarna. Läste att det är nerver som hamnar i klämm och därför känns det lattjo.

Vid skrivbordet vilar jag underarmarna rätt långt in på bordet så att armbågarna är innanför skrivbordets kant. Bordets höjt och stolens höjd/lutning har också betydelse.

BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-18, 15:04 #4
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Hej,

Jag får domningar om jag lutar handlederna mot bordskanten. Detta har jag löst enkelt genom att höja armstöden i nästan samma nivå som bordet. Efter den enkla justeringen har jag ALDRIG dessa små problem.

Ps. Tidigare trodde jag att en stramande ländrygg berodde på att jag satt för mycket. Jag stod upp ett tag på jobbet, men det funkade dåligt i längden för mig. Sedan ett drygt år kör jag marklyft varje vecka på gymmet. Sedan dess är även ryggen helt smärtfri.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-18, 15:08 #5
Flitig postare

Flitig postare

Tack för alla svar!

Får fixa till en bättre arbetsställning vid skrivbordet. Ni verkar beskriva samma sak och det har fungerat för er, så då borde det gå för mig också
DavidEW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-18, 16:50 #6
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Exakt samma symptom och för mig så var det nedskärning av tid framför datorn samt återgång till min gamla - och som ergonomiexperten kallade oergonomiska - sittstil vilket var halvliggande med fullt avlastade armar precis som några nämnt ovan. Helst ska armen vara så lite böjd som möjligt och helt avslappnad. Att knappa direkt på en bärbar flera timmar per dag kommer att straffa sig förr eller senare för alla som håller på.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-18, 17:06 #7
Cos Cos är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2007
Cos Cos är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2007
Använder mig av följande verktyg för att få mina armar att slappna av när jag skriver.
Har gjort underverk faktiskt.

Den går att böja friskt fram och tillbaka för att få den att passa till de flesta skrivbord.
Sen att man fortfarande slö-ligger ner i stolen efter ett par timmar gör inte saken bättre dock, men jobbar på att försöka sitta upp i bra ställning i stolen så mycket som möjligt.
Kollegorna får påminna mig

Cos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-18, 20:59 #8
altruixms avatar
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
altruixms avatar

Reg.datum: Aug 2008
Tryck mot handledens undersida + enformigt arbete med bilder gav mig musarm förra veckan. Hade ont i flera dagar. Färre timmar vid datorn när jag inte jobbar + fler pauser och färre bilder att beskära hjälpte.

Ang. arbetsplatsen så har jag tangentbordet så långt in att jag kan vila hela armen från armbågen och fram till handen på bordsytan.

Ang. domningar så kom de ett par dagar före smärtan. Så känner du stickningarna är det en varningsklocka som bör ringa riktigt högt i ditt öra om att du ska ta det lugnare.

+ Köp en ergonomisk mus. Jag har en stående modell från Evoluent, kostade 700 kr. Så värt pengarna jämfört med vanlig liggande mus. Nu har jag istället skärsår på fingertopparna efter knapparnas kanter..

Senast redigerad av altruixm den 2013-07-18 klockan 21:03
altruixm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017