Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Fakturor och öppet köp

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-22, 15:50 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag använder mig av Kreditor i dagsläget och skickar med deras fakturor tillsammans med beställningen. Ibland händer det att kunden ångrar sitt köp och vill returnera varorna till oss. Ofta så sker detta någon dag innan fakturan förfaller. Det är därför troligt att kunden helt enkelt inte fick pengarna att räcka till och därför vill häva köpet.

Min fråga är hur ni andra hanterar den här typen av returer och vad lagen egentligen säger? Är jag förpliktigad att makulera fakturan samma sekund som kunden meddelar att denna avser återsända dem? Eller kan jag kräva att kunden betalar fakturan och att vi återbetalar beloppet först när vi mottagit returen? Jag vill ogärna makulera en faktura innan jag erhållit returen.

Vi hämtar ut returer från Postens företagscenter ungefär en gång i veckan. Det gör att även om kunden returnerar en faktura som ej förfallit, så har den garanterat förfallit när returen väl når oss. Jag brukar därför meddela kunden att denna ska betala fakturan och att vi återbetalar beloppet så snart vi mottagit returen. Ur servicesynpunkt så är det naturligtvis inte helt optimalt (vissa kunder blir griniga). Det positiva är att många aldrig returnerar varorna när de förstår att de måste betala fakturan i alla fall.

Hur gör ni andra? Vad säger lagen i det här fallet?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-22, 16:45 #2
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
hur många dagar är fakturan på och hur många dagar har du "öppet köp"?

Lagen säger väll 14dagar. Är då fakturan på 30dagar så är det väll bara att säga att ni inte tar i mot returer efter 14dagar? Kanske inte heller optimalt..

Men det är nog bara att hålla god min och makulera fakturan alternativt erbjuda kunden några extra dagar på sig att betala fakturan. Det jobbiga när vi makulerar en faktura brukar vara att få kunden att förstå att denna ska betala fakturan man skickar på fraktkostnaden.
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-22, 18:58 #3
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Jag brukar inte makulera fakturorna innan varorna kommit i retur. Å andra sidan hämtar vi returer oftare vilket innebär att fakturan makuleras bara någon dag efter att kunden returnerat varan. Det är ju ett glapp på några dagar innan Kreditor skickar påminnelsen så det brukar fungera.

Ett större problem är då när paketet ligger outhämtat hos Posten i en månad. Jag tror att det är när en del kunder får påminnelsen som de inser att de inte bara kan strunta i sin order och då hör av sig till oss för att returnera varorna.

Andelen köp mot faktura är ganska liten hos oss så det handlar inte om makulering av många fakturor i veckan som det verkar göra för dig, Gustav.

Detta måste ju vara ett generellt problem för samtliga Kreditors kunder med samma köpvillkor. Vore det inte fint med en liten frysningsfunktion hos Kreditor där man markerade fakturor som troligtvis makuleras inom några dagar på grund av att kunden meddelat att returen var på väg. När dagarna hade gått utan att returen kommit så kunde ju påminnelsen skickas ut. 3 dagar hit eller dit på den lilla andel returerna ändå utgör borde väl inte spela så stor roll?
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-23, 11:59 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Tack för svaren.

En frysningsfunktion hos Kreditor vore absolut toppen. Det fanns ju tidigare, men den togs bort. Jag fick någon förklaring till varför, men jag minns inte hur Kreditor motiverade det.

Jag skulle vilja acceptera returer av ej betalda varor. Men det känns som om det är som upplagt för krångel. Jag tror inte att mina kunder kan hantera den friheten. Utan de kommer att returnera varorna för sent och sedan bli sura när det dimper ner en påminnelse.

Men, men. Jag gör ett test och provar. Fördelarna med att acceptera returer av obetalda varor är att man slipper skicka utbetalningskort till kunden och att det underlättar den löpande bokföringen något. Nackdelen är väl att man kommer att få bråka med kunder som har gjort fel, men som skyller ifrån sig.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-23, 12:48 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag hade vägrat betala för att få pengarna tillbaka. Det är ju inte mitt fel som kund att ni samarbetar med Kreditor som inte verkar vara fullt optimala i den här situationen.

Var snäll mot kunderna så långt det är möjligt. Det måste nämligen löna sig i längden att göra så.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-23, 16:53 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by jonny@Apr 23 2009, 12:48
Jag hade vägrat betala för att få pengarna tillbaka. Det är ju inte mitt fel som kund att ni samarbetar med Kreditor som inte verkar vara fullt optimala i den här situationen.

Var snäll mot kunderna så långt det är möjligt. Det måste nämligen löna sig i längden att göra så.
Jag håller med dig till viss del. Men "öppet köp" är i praktiken ett återköp av en såld vara. Att en butik vägrar återköpa en produkt som aldrig blivit betalad är egentligen inte någonting konstigt. Att fakturan blir överlåten på Kreditor framgår även av köpvillkoren. Kunden har aldrig någon skuld till mig som säljare, utan endast till Kreditor. Kunden har rätt att ångra köpet, men det bör inte per automatik upphäva skulden som kunden har till Kreditor. Däremot så är jag som handlare förpliktigad att återköpa produkten om kunden ångrar sig inom 14 dagar.

Som det är nu så har jag valt att acceptera returer med obetalda fakturor. Jag informerar dock kunden om att fakturan inte makulerats innan returen nått oss. Det ligger därför på kundens ansvar att returnera varan innan fakturan förfallit till betalning.

Angående Kreditor så är deras system långt ifrån optimalt för e-handel. Anledningen är så klart att de inte har anpassat sin verksamhet efter distanshandelslagen. Det kan tyckas lite märkligt, eftersom i stort sett alla deras kunder lyder under den. Problemen har uppkommit i och med att det inte längre går att frysa fakturor i deras system. Det gör att man som säljare (och kund hos Kreditor) blir lite oflexibel och det går tyvärr ut över den servicenivå som jag kan erbjuda mina kunder. Men oavsett vilket så föredrar jag att använda Kreditors bristfälliga system, framför att hantera faktureringen själv. Det bör även påpekas att det går att flytta fram förfallodatum på en faktura i Kreditors system (men det kostar en avgift).

Du har helt rätt i att det inte är ditt fel som kund att vi valt att samarbeta med Kreditor . Men du har ju även rätten att välja bort min butik och istället handla hos någon som sköter faktureringen själv. Eller att välja postförskott eller kort som betalningsalternativ.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-28, 09:45 #7
Daniel.Aronowitsch Daniel.Aronowitsch är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 20
Daniel.Aronowitsch Daniel.Aronowitsch är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 20
Hej.
Jag vill börja med att tacka för all feedback. Det är mycket värdefullt för oss på Kreditor att ta del av våra kunders synpunkter och förslag. Vi försöker alltid att anpassa vårt system efter Er, våra kunders önskemål.

Vi är medvetna om det problem ni beskriver. Möjligheten att "frysa" fakturan togs bort för ca 1,5 år sedan, men funktionaliteten finns fortfarande kvar genom andra kommandon. Det är bland annat möjligt för e-handlaren att förlänga kredittiden på fakturan.

Vi arbetar kontinuerligt med att försöka utveckla och förbättra våra produkter och vårt system. Ni är alltid välkomna att ringa oss för att diskutera förslag till förbättringar.

Mvh
Daniel Aronowitsch
Kreditor
Daniel.Aronowitsch är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-28, 10:41 #8
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag misstänker att konsumentverket inte riktigt håller med om att du måste betala och få en återbetalning.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017