Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


SJ:s webbsida diskrimineringsanmäld

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-08, 17:23 #1
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Nyligen anmäldes SJ:s biljettförsäljning på webben för att inte vara tillgängligt för synskadade:
Ekots artikel

Med semantisk html och en genomtänkt webbsida hade det säkerligen varit möjligt. Är det dags för webbdesigners att nu ta tillgänglighet på större allvar? Åtminstone större företag och myndigheter borde väl ha någon slags plan (eller till och med skyldighet?) att i görligaste mån vara tillgängliga på webben även för dem som har handikapp?
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-08, 17:38 #2
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
problematiken borde väll vara ganska lätt löst genom att synskadade uppger det som skäl när dom köper biljetter över disk och automatiskt får samma pris som på webben.

Ska bli roligt att se hur SJ hanterar det här, är dom duktiga går dom förhoppningsvis ut med stärkt PR i slutändan.

edit: artikeln var ju inte dagsfärsk, någon som har några länkar till någon uppföljning från SJs sida?
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-08, 17:56 #3
sasserdudes avatar
sasserdude sasserdude är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 569
sasserdude sasserdude är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
sasserdudes avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 569
Varför anmäla? varför inte skicka ett mail och be dem fixa det..

slipper dom dra igenom allt detta.
sasserdude är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-08, 21:04 #4
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Citat:
Originally posted by sasserdude@Aug 8 2008, 17:56
Varför anmäla? varför inte skicka ett mail och be dem fixa det..

slipper dom dra igenom allt detta.
Misstänker att SJ:s kundtjänst inte är alltför tillmötesgående…

Mickee: är medveten om att den inte var helt färskt, har varit på semester ett tag och såg den innan dess men har inte hunnit skriva något om det tidigare. Tror dock att tillgänglighet för alla på längre sikt kommer bli en stor sak som kommer och förändra sättet vi ser på och gör webbsidor rejält. Så jag hoppas diskussionen kommer fortgå…
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-08, 21:06 #5
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Kan hända att de har kontaktat SJ som sagt "Vi ska titta på det men det finns inga planer för den närmaste tiden" och då anmäler man för att saker ska hända.

I och med att vi försöker förflytta oss mer och mer till internettjänster så tycker jag att det ska vara en självkarhet att myndigheternas och statligt ägda företags hemsidor ska finnas tillgängliga för grupper som inte kan navigera den nuvarande designen.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-08, 21:35 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Håller med om att tillgänglighet och användarvänlighet är bland de viktigaste delarna för en webbutvecklare, framför allt när det gäller myndigheter och större företag. Mycket görs och har redan gjorts på detta område men givetvis finns det mycket kvar att åtgärda. Att anmäla är en sista utväg och jag utgår från att bristerna redan påpekats för SJ. Har försökt föra detta ämne på tapeten åtskilliga gånger men det finns ibland ett visst motstånd både hos andra webbutvecklare och beställare.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-08, 21:52 #7
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Man ringer knappast till kundtjänst om sånt. Handikapporganisationerna vet det och de vet och vilka de ska prata med. Varför personen i fråga inte vänt sig till Synskadades Riksförbund är en smärre gåta om han nu inte har ett horn i sidan till SJ för då är ju en anmälan mycket viktigare än att få en förändring till stånd.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-08, 22:22 #8
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Jag är inte så påläst vad gäller just den lagstiftning som skule kunna omfatta det, men det är knappast diskriminerande att en sajt är svårnavigerad. Det är ju i så fall helt öppet att välja att boka en bussresa, flygresa eller ta taxin.

Däremot kan man ju tycka att SJ av företagsekonomiska skäl skulle vilja lägga den lilla extra utvecklingskostnaden det skulle innebära att handikappanpassa sidan, eller åtminstone tillåta att de som av olika skäl inte kan använda hemsidan att få använda vanliga kundjtänsten utan extra kostnad (fast jag tycker ju i och för sig att den inte borde kosta extra oavsett om man kan se sidan eller ej)...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-08, 23:16 #9
oddholst oddholst är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 127
oddholst oddholst är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 127
I detta fall kan det knappast handla om diskriminering, eftersom inte ens min dator, som bara är 6,5 år gammal, klarar av att handla tågbiljetter på sj.se sedan dom förändrade systemet i våras.. det går så segt att det i princip är omöjligt att beställa biljetter längre. Tänk att man måste skaffa en nyare snabbare dator för att kunna köpa enkla biljetter...
Sjukt!
oddholst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-09, 09:34 #10
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Originally posted by Xamda@Aug 8 2008, 22:22
Däremot kan man ju tycka att SJ av företagsekonomiska skäl skulle vilja lägga den lilla extra utvecklingskostnaden det skulle innebära att handikappanpassa sidan, eller åtminstone tillåta att de som av olika skäl inte kan använda hemsidan att få använda vanliga kundjtänsten utan extra kostnad (fast jag tycker ju i och för sig att den inte borde kosta extra oavsett om man kan se sidan eller ej)...
Nu är det ju så att SJ faktiskt har gjort massor för att synskadade ska kunna använda deras tjänster, inte bara hemsidan. Gå in på SRF:s hemsida och ungefär mitt på första sidan finns det en länk till SJ:s informationssida för synskadade. SJ har en bra dialog med SRF sedan urminnes tider precis som de har med HRF osv. Nu kan jag inte avgöra hur mycket av bokningssystemet som är otillgängligt för synskadade men att ta hjälp av någon för att boka en biljett är väl inte någon större grej tycker jag.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017