Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Gå vidare med webben i livet, skola, jobb?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-05-08, 16:32 #1
casper87 casper87 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 37
casper87 casper87 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 37
Standard Gå vidare med webben i livet, skola, jobb?

Hej igen

Jag behöver råd tankar ideer om hur jag ska gå vidare med livet(i stora drag).
Jag jobbar för tillfället på fritids heltid som assistent, men blir bara termins vis anställd då dom inte vet hur det ser ut med bidrag osv. Jag har läst till webbmaster på distans i 2år. en utbildning där jag tentat av alla kurser men inte gjort alla övningsuppgifter till alla kurser, därmed ingen examen. Distansdelen gjorde att det tog lång tid att få hjälp med uppgifter, när dom skulle fixas va servrar ner mm. Vilket var en stor anledning till att jag tröttnade och inte gjorde klart upg.

Jag har ett registrerat eget företag, där jag dock bara gjort 3-4 jobb. jag sköter uppdateringen av anmälningsformulär åt ett företag, annars är det bara fritids som gäller. Vilket jag inte vill hålla på med resten utav livet.

Jag har enligt mig bra koll på php html css.
kan grunder i C programmering, javascript och flash.
Men har inga kunskaper inom plattformar som wordpress, jomla osv.

min högsta önska är såklart att bli anställd av en webbbyrå/firma. eller på något vis sköta webbdelen åt företag, hemsidor el liknande.

Hur tycker ni jag ska gå vidare? känns som att jag kan lite om allt (förutom php). ska jag plugga visare med inriktning? försöka få praktikplats på ngn webbbyrå, se hur dom gör, hur det går till? Ge mitt egna företag en chans?

Stor anledning till att jag inte lagt krut på mitt eget företag är jag vill hemifrån. Jag är 23år och kan inte i min vildaste fantasi få lån med en så osäker inkomst som mitt företag (även om det skulle gå bra) skulle ge.
sen känner jag mig osäker i hur allt går till. prata med kunder, skriva papper mm. Man kan ju inte allt, men jag känner mig så osäker på mig själv. även om jag kan relativt mycket (typ bygga eget cms, dock enkelt.) Vågar inte ta steget.

Som sagt, hur skulle ni gjort i min sits?

MVH C.
casper87 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-08, 17:53 #2
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Sök jobb som en webbutvecklare av något slag och skapa MFA- och affiliatesajter under tiden. Det kan du nog tjäna dig en hacka på i kombination med SEO. Kan jag, kan du
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-08, 21:55 #3
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av casper87 Visa inlägg
Jag har enligt mig bra koll på php html css.
kan grunder i C programmering, javascript och flash.
Men har inga kunskaper inom plattformar som wordpress, jomla osv.
Har du bra koll på PHP så tar det nog inte lång tid för dig att sätta dig in i Wordpress. Min uppfattning är att det är ganska stor efterfrågan på folk som kan modifiera WP.

Försök fixa examen i webbmaster-utbildningen och/eller samla på dig lite referenser som du kan visa upp. Sök sedan jobb som webdesigner eller webbprogrammerare och använd företaget till sidoprojekt som Sweely tipsade om.

Om du vill jobba med webbutveckling så tycker jag inte du behöver söka någon utbildning för den sakens skull. Men det kan vara bra att ha en utbildning att falla tillbaka på, t.ex. Systemvetenskap. Annars kan du läsa enstaka kurser i C#/.NET osv för att bygga på kompetensen samt få den på papper.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-09, 12:53 #4
miika miika är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 64
miika miika är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 64
Citat:
Ursprungligen postat av casper87 Visa inlägg
Hej igen
min högsta önska är såklart att bli anställd av en webbbyrå/firma. eller på något vis sköta webbdelen åt företag, hemsidor el liknande.
Hej Casper,

Jag tror att du har bra kunskap inom web, och tycker att du svarar själv till din fråga ("min högsta önska är såklart att bli anställd av en webbbyrå/firma") :-)

Du behöver inte kunna "allt" för att få jobb inom branchen. De flesta arbetsgivare förstår att en person kan inte allt, speciellt om man är nyutbildad/ung. Det finns säkert många företag, som skulle anställa dig. Kom ihåg bra och positiv attityd.

Så, om du inte har ett STORT intresse att bli egenföretagare på fulltid, så skulle tipsa dig att söka jobb. Det kan vara bra att ha lite arbetserfarenhet och pengar. Du hinner ju starta ditt företag när som helst i senare skede.

Ha en trevlig vecka,
Miika
miika är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-09, 13:00 #5
miika miika är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 64
miika miika är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 64
Citat:
Ursprungligen postat av casper87 Visa inlägg
Hej igen
min högsta önska är såklart att bli anställd av en webbbyrå/firma. eller på något vis sköta webbdelen åt företag, hemsidor el liknande.
Hej Casper,

Jag tror att du har bra kunskap inom web, och tycker att du svarar själv till din fråga ("min högsta önska är såklart att bli anställd av en webbbyrå/firma") :-)

Du behöver inte kunna "allt" för att få jobb inom branchen. De flesta arbetsgivare förstår att en person kan inte allt, speciellt om man är nyutbildad/ung. Det finns säkert många företag, som skulle anställa dig. Kom ihåg bra och positiv attityd.

Så, om du inte har ett STORT intresse att bli egenföretagare på fulltid, så skulle tipsa dig att söka jobb. Det kan vara bra att ha lite arbetserfarenhet och pengar. Du hinner ju starta ditt företag när som helst i senare skede.

Ha en trevlig vecka,
Miika
miika är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-09, 13:44 #6
miika miika är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 64
miika miika är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 64
Citat:
Ursprungligen postat av casper87 Visa inlägg
Hej igen
min högsta önska är såklart att bli anställd av en webbbyrå/firma. eller på något vis sköta webbdelen åt företag, hemsidor el liknande.
Hej Casper,

Jag tror att du har bra kunskap inom web, och tycker att du svarar själv till din fråga ("min högsta önska är såklart att bli anställd av en webbbyrå/firma") :-)

Du behöver inte kunna "allt" för att få jobb inom branchen. De flesta arbetsgivare förstår att en person kan inte allt, speciellt om man är nyutbildad/ung. Det finns säkert många företag, som skulle anställa dig. Kom ihåg bra och positiv attityd.

Så, om du inte har ett STORT intresse att bli egenföretagare på fulltid, så skulle tipsa dig att söka jobb. Det kan vara bra att ha lite arbetserfarenhet och pengar. Du hinner ju starta ditt företag när som helst i senare skede.

Ha en trevlig vecka,
Miika
miika är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017