FAQ |
Kalender |
2010-08-24, 17:47 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag vill börja jobba med programmering, för att vara mer specifik .net. Men jag har redan pluggat andra kurser inom helt andra områden och orkar inte plugga i tre eller fem år till, finns det någon realistisk lösning för mig för att kunna så småningom i framtiden jobba som .net konsult?
Hur långt kommer jag om jag programmerar hemma i ett par år och skaffar Microsofts certifieringar? Då har jag ju några projekt att visa arbetsgivaren samt certifieringarna, men det kanske inte betyder ett skit om någon annan söker samma jobb med en ingenjörsexamen |
||
Svara med citat |
2010-08-24, 18:45 | #2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Av egen erfarenhet är det meriterande med egna projekt. Själv tittar jag mer på vad som gjorts tidigare och kunskap snarare än certifiering och utbildningsväg.
Sätt igång och bygg projekt på fritiden som går att visa upp, säger mer än ett papper om vilka kurser som klarats av. |
||
Svara med citat |
2010-08-24, 19:28 | #3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag är påhejare av devisen "ingenting slår praktisk erfarenhet" och den håller jag fast vid. Det jag har märkt när det gäller programmering är att jag ofta programmerar ur en praktisk synvinkel som ger en något ostrukturerad kod medans en som är högskole-/universitetsutbildad utgår ifrån en strukturerad metodik som ibland är overkill och opraktisk. Dock är det senare att föredra så fort det blir lite större projekt så jag skulle rekommendera dig att lägga en termin på att plugga så att du får lite grann av metodiken för det tror jag kommer att hjälpa dig lite senare. Själv orkar jag inte plugga så jag får stå ut med min något röriga kod.
|
|||
Svara med citat |
2010-08-24, 20:11 | #4 | ||
|
|||
|
Du kan läsa en 7,5 hp kurs med C# på Stockholms Universitet som fristående kurs, det motsvarar 4 veckors heltidsstudier. Då går du en mellanväg, med både teoretisk utbildning och kan snabbt komma igång att jobba med programmering.
|
||
Svara med citat |
2010-08-24, 20:20 | #5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Skulle tippa på att många värderar microsoft certifiering högre än ing. examen när man söker programmeringsjobb.
|
|||
Svara med citat |
2010-08-24, 21:23 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för svaren, uppskattar det. Visst kan jag tänka mig att plugga några kurser på högskolan, men jag tänker mer på chanserna att få jobb också. Har kikat på platsannonserna och de står nästan alltid att man ska ha en högskoleutbildning...
|
||
Svara med citat |
2010-08-24, 21:25 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
Svara med citat |
2010-08-24, 21:40 | #8 | |||
|
||||
|
||||
Svara med citat |
2010-08-25, 00:05 | #9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har sett att det finns 1årsutbildningar.. det tycker jag arbetsgivare borde tycka är intressant i jämförelse eller som kompromiss med högskoleutbildning.
|
||
Svara med citat |
2010-08-25, 00:50 | #10 | ||
|
|||
|
Citat:
Citat:
Absolut! Speciellt vid de bättre och större konsultföretag, med fina löner, så går en certifiering och 1års utbildningar före typ en civ.ing. Speciellt om du vill nå en lite högre position med tiden ... --- |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|