FAQ |
Kalender |
2011-09-26, 22:47 | #1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag har nyligen börjat använda ett bolag som tidigare varit vilande, jag loggade in på Verksamt och såg att momsen skulle redovisas i inkomstdeklarationen. Sökte på området och fann denna text:
Momsredovisningen i skattedeklaration görs per månad, kvartal eller inkomstår och momsredovisning i inkomstdeklarationen görs alltid per inkomstår. Innebär detta att jag ska betala in momsen en gång per år? Detta är en enskild firma och omsättningen är ganska låg i detta bolag. |
||
Svara med citat |
2011-09-26, 23:00 | #2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ja, du kan betala en gång per år. Du ska dock betala preliminärskatt månadsvis, beloppet får du från Skatteverket.
|
|||
Svara med citat |
2011-09-26, 23:08 | #3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Kan man inte betala denna skatt en gång per år? Jag tar inte ut några pengar ur detta bolag utan allt går till kostnader. Vart och när får jag detta belopp från Skatteverket? Tack. |
||
Svara med citat |
2011-09-26, 23:12 | #4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det får du när du startar, då skriver du vad du förväntas omsätta och får en preliminär skatt uträknat. Den betlar man varje månad. Sedan gör du ett bokslut och räknar ihop hela året, det är då eventuell restskatt och moms ska betalas.
Jag rekommenderar starkt att du tar kontakt med en bokföringsbyrå snarast, kan vara dyrt att vänta om du gör en massa fel nu. |
|||
Svara med citat |
2011-09-27, 02:21 | #5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
Svara |