Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Fråga när och hur betala skatt.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-11-03, 12:05 #1
Jonny Strömberg Jonny Strömberg är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2006
Nykomling

Har tänkt på det här ett tag.. hur hårda är egentligen skatteverket på när skatten kommer in.
Om man tar mig som exempel. Jag frilansar som webbutvecklare samtidigt som studerar så jag tar de jobb jag kommer över. Dvs, jag får in pengar lite då och då. En månad kan jag få in 20 000 och en annan 0.

Men det jag undrar, hur fungerar det om jag t.ex. skulle vilja köpa en dator.
Måste jag då passa in mitt datorköp till samma månad som jag får betalt från ett jobb? (tjänar 20 000, köper dator 20 000 => går jämt upp)?
För tillskillnad från ett mer aktivt företag, som får in en hyfsat fast summa varje månad och kanske har någon form av sparad kass, så kan jag ju inte beskatta mina 20 000 en månad, sedadn köpa en dator för 20 000 en annan månad.

Detta är ju pengar som jag skulle få tillbaka på deklarationen, men jag har ju ingen möjlighet att ligga ute med så mycket pengar eftersom jag bara är en student som frilansar på min fritid.

Skulle jag kunna deklarera 0 en månad (jag har ingen preliminärskatt) då jag tjänar pengar för att istället deklarera pengarna samma månad som jag behöver handla något för dem? Eller finns det något annat sätt man kan lösa detta på?

Kan tillägga att jag inte direkt driver mitt företag med direkt "vinstdrivande" syfte. Utan tanken är att jag i dagsläget använder alla mina pengar till saker som "utvecklar" mig som webbutvecklare (böcker, program, dator, mm) eller till fasta avgifter så som webbhotell och domäner.
Jonny Strömberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-03, 20:59 #2
egenfirma egenfirma är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2006
Nykomling

Det finns rätt bra information om det här på nätet, eller hos skatteverket. Det fungerar inte alls så som du beskriver. Du beskattas på företagets vinst. Detta sker årsvis i deklarationen. Preliminärskatt (som du tydligen inte har nu) baseras på en uppskattning av den kommande vinsten under året. Nästa sak är moms. Redovisar du den månadsvis eller i deklarationen? Om du redovisar den månadsvis så blir just _momsen_ såsom du beskriver, dvs att du kvittar utgående och ingående moms och slipper betala moms den månaden. Men vad det gäller _vinsten_ så får du inte dra av en dator omgående, utan där gör man avskrivningar under flera år. Det betyder att vinsten bara påverkas marginellt av ett datorinköp.
egenfirma är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-04, 14:51 #3
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Du beskriver ett problem som är ett dilemma för små företagare. Du ska beskattas på en teoretisk vinst och inte efter verkligheten. Det är även inte lätt att veta när man får betalt. Att du skicka ren faktura med t.ex. 30 dagar netto garanterar ju inte att du får betalt av kunden den dagen. Så när du ska betala din skatt så har du inga pengar.

När din skuld till Skatteverket blir 10.000 kr går det till kronofogden.

Vad gör många företag i en sådan här situation. Ja, de lämnar in en preliminärdeklaration som uppger en liten vinst. Men du kan faktiskt lämna in hur många preliminära deklarationer som helst, som både skriver upp din vinst och skriver ner din vinst. Men det är ju väldigt opraktiskt.

Angående avdrag för datorköp, så ska du ju använda datorn för webbproduktion och då kan du dra av den direkt oavsett hur mycket den kostar. Den lägsta avskrivningstid som kan göras är 4 år och en dator för webbproduktion lär vara förbrukad på kortare tid än 4 år.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-04, 23:49 #4
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by guran@Nov 4 2006, 14:51
Angående avdrag för datorköp, så ska du ju använda datorn för webbproduktion och då kan du dra av den direkt oavsett hur mycket den kostar. Den lägsta avskrivningstid som kan göras är 4 år och en dator för webbproduktion lär vara förbrukad på kortare tid än 4 år.
Varifrån har du denna information?
egenfirma är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-05, 09:58 #5
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by guran@Nov 4 2006, 14:51
Vilket är egentligen problemet? Du lägger avskrivningen på 4 år (eller 5, eller 7), men skulle datorn vara förbrukad innan denna tid är det bara att utrangera den och ta kostnaden då. Om den är förbrukad efter två år och du kastar den blir det samma sak som att skriva av den på två år (förutom att kostnaden för datorn blir högre år två än år ett).

Det är alldeles för många med EF (kanske AB med för den delen) som ser firman som ett sätt att konsumera privat. Du måste likförb** fakturera ut pengarna som ska bekosta konsumtionen. Avskrivningar är ett sätt att kunna få loss likvida medel som kan placeras för att betala framtida ersättningsmaskiner.

Tänk om och tänk rätt.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-06, 19:39 #6
end end är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
end end är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
Datorn för webbproduktion (=bearbetning av grafik) har en livslängd under tre år och tas därupp som förbrukningsinventarier. Därmed skrivs den av på inskaffningsåret, direkt.

Har ingen länk till skatteverket på detta, men om du är osäker, fråga dem.
end är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-07, 13:15 #7
Nykomling

Nykomling

Datorköpet var bara ett exempel ( och jag fick bekräftat av skatteverket att jag kunde dra av den direkt då jag köpte min dator förra året.) så någon diskusion om det behövs inte.

egenfirma: Jag lämnar in skattedeklarartionen varje månad.

Men till min huvudfråga? Vet inte riktigt om jag fått något riktigt svar.
Behöver jag alltså bara betala in skatten en gång per år? Att jag tjänar 10 000 en månad och har prylar för 10 000 att betala nästa månad gör ingenting?
Jag behöver inte betala någonting till skatteverket förren i slutet av året då jag ska deklarera?
Jonny Strömberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-08, 16:00 #8
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2006
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2006
Jag tröttnade på att skatta varje månad. så jag lämnade in en preliminärskattesedel och satte uppskattade vinst till 0 (noll). Men då gäller det att hålla reda på vinst.
Om du skall plocka ut pengar vitt så måste (eller borde åtminstone) du lägga undan lika mycket som du tar ut, då detta räknas som vinst. ( om man inte gör någon vinst kan man inte heller plocka ut pengar - eller hur?!)

Momsredovisning och inbetalning gör jag fortfarande varje månad dock. Smidigare så känns det som.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017